Millennials trappen meest in val van online fraudeurs
Millennials bestellen 63% vaker bij malafide webshops dan gemiddeld
DIEMEN 28 juli 2020 - Van de Nederlandse millennials (25 tot 35-jarigen) heeft één op de acht eenmalig of meermalen iets besteld bij een frauduleuze webshop. Dit is 63% vaker dan de gemiddelde Nederlander; waarvan één op de dertien ooit iets besteld heeft bij een frauduleuze webshop. Veelal komen gedupeerden hier pas achter op het moment dat ze niets geleverd krijgen (68%) of wanneer de klantenservice niet bestaat of onbereikbaar is (25%). Dit blijkt uit onderzoek van betaaldienstverlener ICS.
ICS ziet een patroon dat jongvolwassenen minder alert zijn op de risico’s van online shoppen dan oudere generaties. Choukri Farahi, manager van het team fraudebestrijding van ICS legt uit: “Vaak wordt verondersteld dat 50-plussers tot de kwetsbare groep behoren als het gaat om online fraude. Uit ons onderzoek en in onze dagelijkse praktijk blijkt het tegendeel. Tegelijkertijd zien we dat veel Nederlanders moeite hebben een valse website te herkennen. Uit de resultaten blijkt namelijk ook dat twee derde van de Nederlanders (66%) een frauduleuze webshop van een bekend sportmerk niet konden onderscheiden van de echte. Dat is alarmerend.”
Vooraf betaald via de bank? Geld kwijt
De helft van alle gedupeerden heeft het aankoopbedrag nooit teruggekregen. Wanneer een bestelling niet wordt geleverd, is volgens de wet de verkoper verplicht het aankoopbedrag terug te betalen. Choukri Farahi van ICS: “Als de verkoper van kwade wil is en de bestelling is via de bank betaald, dan is de koper het geld kwijt. Bij een betaling met een creditcard is er een vangnet; de aflevergarantie. Als de bestelling niet of verkeerd geleverd wordt en de verkoper wil niet aan zijn plicht voldoen, krijgt de koper het betaalde bedrag via de creditcardmaatschappij terug.”
Hoe herken ik een valse webshop?
Choukri Farahi van ICS: “Wanneer u een bestelling wilt plaatsen bij een onbekende webshop, is het goed om op een aantal punten te letten. Lijken de prijzen te mooi om waar te zijn? Dan is dit waarschijnlijk ook zo. Heeft de webshop een keurmerk? Check op de site van het keurmerk (bijvoorbeeld Thuiswinkel Waarborg) of dit ook echt waar is. Staat er in het websiteadres een andere naam dan die van de online winkel, dan kan dit duiden op een valse webshop. En tot slot, zoek voor de bestelling naar reviews van anderen. Negatieve reacties kunnen wijzen op een onbetrouwbare verkoper. Denk dan goed na of u de bestelling wilt plaatsen. Bij twijfel adviseren wij altijd: niet doen.”
Derde van gedupeerden bestelde kleding en schoenen
In de meeste gevallen bestelden de gedupeerden kleding en schoenen, elektronica en entertainment zoals boeken, speelgoed en games bij de malafide webshops.
Top 5 meest bestelde producten bij frauduleuze webshops
1. Kleding en schoenen (34%)
2. Elektronica (21%)
3. Entertainment (14%)
4. Beauty- en gezondheidsproducten (11%)
5. Accessoires (10%)
Opgelicht? Doe altijd aangifte
De meeste gedupeerden waren vooral boos toen ze erachter kwamen dat ze waren opgelicht. Choukri Farahi van ICS: “Gedupeerden willen graag dat er harder wordt opgetreden tegen deze oplichtingspraktijken. Wij adviseren daarom altijd om aangifte te doen. Waar mogelijk halen wij frauduleuze sites offline. Daarnaast monitoren wij 24/7 het betalingsverkeer. Als wij signaleren dat iets niet klopt, zoeken we direct contact met de klant en ondernemen we actie.”
Wilt u meer weten over hoe u onbetrouwbare webshops kunt herkennen? Ga dan naar onze informatiepagina.
De ICS Creditcard Check is een jaarlijks terugkerend onderzoek onder 1.000 Nederlanders over het gebruik van de creditcard en betaalgedrag, uitgevoerd door onderzoeksbureau Motivaction.