Pas op voor verborgen kosten: kleine bedragen, grote gevolgen

29 maart 2024

Herkent u dit? Een betaalverzoek voor een klein bedrag betalen de meeste mensen wat makkelijker dan grote bedragen. Logisch, want het risico lijkt kleiner. En toch willen we u hiervoor waarschuwen. Want ook partijen die het minder goed met u voorhebben kennen dit principe.

Bijvoorbeeld een winactie

Stel u eens voor. Er wordt u gevraagd om aan een leuke actie deel te nemen. U kunt mooie prijzen winnen en deelname kost bijna niks. U hoeft alleen maar € 2 over te maken en die nieuwe auto staat al zo goed als zeker voor uw deur. Of u even met uw creditcard wilt betalen. Soms bent ook u in zo’n bui dat u denkt, ‘ach waarom ook niet? Voor zo’n klein bedrag kan ik wel een gokje wagen.'

Lees de voorwaarden!

U kent ook het verhaal van de kleine lettertjes. Aan zo’n actie zijn altijd voorwaarden verbonden. Maar om die nou uitgebreid te gaan lezen... Achteraf misschien, maar niet vooraf. Even betalen en u dingt mee naar de prijzen. Het is zo geregeld. U heeft snel op ‘akkoord betaling’ geklikt. Zou toch leuk zijn. Niet geschoten is altijd mis tenslotte.

Onbedoeld abonnement afgesloten

Maar in de voorwaarden zit vaak het venijn. Niet in het kleine bedrag om deel te nemen. Want in de voorwaarden staat bijvoorbeeld: door deelname aan deze actie gaat u akkoord met een abonnement op ….. U merkt daar niet direct iets van. Enkele weken of maanden later valt het u ineens op. Bij de afschrijvingen op uw creditcard staat een bedrag dat u niet herkent. Juist! U heeft onbewust en onbedoeld een abonnement afgesloten. Met een maandelijks terugkerende afschrijving van een klein bedrag. Want dan valt het niet zo op. U weet allang niet meer dat u aan de actie heeft meegedaan. Dus hoe kan dit? Fraude?

Misleiding of fraude?

Het eerste woord dat in u opkomt is: fraude. Dit kan niet. Mijn creditcard is misbruikt. In de praktijk bent u misleid. U bent door de betaling namelijk zelf akkoord gegaan met de voorwaarden. Natuurlijk, dat was zeker niet uw bedoeling. U bent in de val gelokt omdat aanbieders van dit soort acties weten dat de voorwaarden toch niet goed gelezen worden. Bovendien zijn die extra kosten heel diep in de tekst weggestopt. In de kleine lettertjes dus.

Wat te doen?

Door de betaling met uw creditcard bent u niet hulpeloos verloren. Ook al zal dat, als het ú overkomt misschien wel zo voelen. Wat kunt u doen? Omdat u zelf de betaling hebt goedgekeurd, moet u in eerste instantie ook zélf actie ondernemen. Zeg in dit geval direct het afgesloten abonnement op. Wij kunnen dit helaas niet voor u doen. Maar reageert het bedrijf niet op uw opzegging? Dan kunt u de betaling bij ons betwisten. We proberen dan het geld voor u terug te krijgen.

Card blokkeren

Uit ervaring weten we hoe vervelend dit is. U voelt zich misleid en onzeker. En vaak slaat de angst toe: misschien worden er nog meer bedragen van uw creditcard afgeschreven. Onze klantenservice helpt u graag, en kan met u bespreken wat er wel of niet nog meer kan gebeuren. Wilt u het zekere voor het onzekere nemen? Dan kunnen we uw creditcard blokkeren. Er wordt dan een nieuw creditcard-nummer voor u aangemaakt. De kosten voor een nieuwe Card zijn € 7,50.

Nieuwsarchief: