Update Kifid-uitspraak
Het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid) oordeelde in maart 2021 dat ABN AMRO bij de berekening van de variabele rente op doorlopende kredieten de marktrente onvoldoende heeft gevolgd.
Naar aanleiding van deze uitspraak zijn ABN AMRO en de Consumentenbond in gesprek gegaan om gezamenlijk tot een oplossing te komen voor deze kredieten. Op 5 september 2021 is er met de Consumentenbond een compensatieregeling tot stand gekomen waarbij de te veel betaalde rente wordt gecompenseerd. Dit ging eerst om te veel betaalde rente vanaf 1 januari 2008. Op 10 januari 2022 heeft ABN AMRO besloten de periode van compensatie uit te breiden en aan te bieden vanaf 1 januari 2001. Deze uitwerking van de regeling is afgestemd met de Consumentenbond. ICS is een dochteronderneming van ABN AMRO en het Doorlopend Krediet van ICS valt onder deze regeling.
In juni 2022 is ICS tot de conclusie gekomen dat bij de Gespreid Betalen Faciliteit afgesloten vóór maart 2011 de variabele rente de marktrente onvoldoende is gevolgd. Voor dit product wordt te veel betaalde rente ook vergoed volgens de compensatieregeling die met de Consumentenbond is afgesproken.
In september 2022 is besloten de compensatieregeling verder aan te passen. Komt u in aanmerking voor een vergoeding, dan krijgt u nu ook een vergoeding voor rente-op-rente. Klanten die hun Persoonlijk Aanbod nog moeten ontvangen, krijgen een voorstel waarin rente-op-rente is toegepast. Klanten die hun Persoonlijk Aanbod al hebben geaccepteerd en in aanmerking komen voor een nabetaling, krijgen automatisch een bericht.
De compensatieregeling in het kort:
- De compensatieregeling geldt voor ICS klanten die een Doorlopend Krediet hadden op of na 1 januari 2001 of een Gespreid Betalen Faciliteit hebben afgesloten voor maart 2011.
- De compensatieregeling gaat in vanaf 1 januari 2001.
- Het gemiddelde compensatiebedrag ligt tussen de € 50,- en € 1.750,-.
- Het compensatiebedrag verhogen we voor alle klanten met een opslag van 5%.
- In het compensatiebedrag zit ook een vergoeding voor rente-op-rente.
- Klanten ontvangen alleen een vergoeding als uit onze berekening blijkt dat zij € 50 of meer rente te veel betaald hebben.
- Klanten van ICS die in aanmerking komen voor deze compensatieregeling krijgen een Persoonlijk Aanbod met de exacte details. Hierover krijgt u automatisch een brief.
- U bent klant bij ICS als u nog een product heeft bij ICS. Dit kan een Doorlopend Krediet zijn, maar dit kan ook een ander product zijn, zoals een creditcard.
- Voor de Gespreid Betalen Faciliteit die vóór maart 2011 is afgesloten, hebben klanten mogelijk ook te veel rente betaald. Klanten voor wie dit geldt, vergoeden we ook volgens deze regeling.
Laatst bijgewerkt op 3 juli 2023.
Achtergrond
- Uitspraak Kifid Commissie van Beroep
Het Klachteninstituut voor de Financiële Dienstverlening (Kifid) heeft een bindende uitspraak gedaan. Het ging om een klant van ABN AMRO met een doorlopend krediet. In deze uitspraak ging het om een individuele klacht van een particuliere klant over de hoogte van de variabele rente op het doorlopend krediet.
In de uitspraken van het Kifid staat dat als de gemiddelde rente van doorlopend kredieten in Nederland (“de marktrente”) stijgt of daalt, consumenten mogen verwachten dat de rente op hun doorlopend krediet dan ook stijgt of daalt. Tenzij er in de voorwaarden van het krediet iets anders is bepaald.
Lees meer over de Kifid-uitspraak van ABN AMRO.
- Welke producten?
ICS heeft twee soorten doorlopend krediet met variabele rente: het Doorlopend Krediet en de Gespreid Betalen Faciliteit gekoppeld aan de creditcard. Hieronder leest u voor welke producten u een vergoeding volgens de compensatieregeling kunt ontvangen.
Wel: Doorlopend Krediet op of na 1 januari 2001
De compensatieregeling geldt voor klanten die op of na 1 januari 2001 een Doorlopend Krediet hadden.Wel: Gespreid Betalen Faciliteit voor maart 2011
De compensatieregeling wordt ook toegepast voor klanten die tussen 2001 en maart 2011 een Gespreid Betalen Faciliteit hadden.Niet: creditcard(s) zonder Gespreid Betalen Faciliteit
Klanten met een creditcard zonder Gespreid Betalen Faciliteit komen niet in aanmerking voor vergoeding. Deze klanten hebben geen krediet en betalen, of betaalden, elke maand hun hele openstaande saldo in één keer terug.Niet: Gespreid Betalen Faciliteit afgesloten na maart 2011
In de voorwaarden van de Gespreid Betalen Faciliteit die is afgesloten na maart 2011 is de rente volgens het Kifid gekoppeld aan een duidelijk vindbare referentierente. Daarom hoeft er niet gecompenseerd te worden. Zie hiervoor ook:
Uitspraak 2020-656 (Bindend) - Kifid
Uitspraak 2020-688 (Bindend) - Kifid
Uitspraak-2021-0599 (kifid.nl)
Uitspraak 2021-0635 (kifid.nl)
Meer informatie
Op onze pagina’s over het Persoonlijk Aanbod en de Compensatieregeling vindt u antwoorden op meestgestelde vragen. Heeft u andere vragen? Bel ons op 020 - 6 600 969. U kunt ons bereiken van maandag tot en met vrijdag van 08.30 tot 17.30 uur. We helpen u graag.
Wilt u een klacht indienen, dan kunt u deze sturen naar:
klachten@icscards.nl
Of via de post naar:
International Card Services BV
T.a.v. afdeling Klachtenmanagement
Antwoordnummer 242
1100 VB Diemen