Veelgestelde vragen jaarbijdrage Mastercard Classic
Bekijk op deze pagina de antwoorden op vragen over de jaarbijdrage van uw Mastercard Classic vanaf 1 juni 2025.
We verhogen de jaarbijdrage van deze creditcard omdat onze kosten de afgelopen jaren zijn gestegen. Dit zijn voornamelijk kosten om te zorgen dat u veilig kunt betalen. Zo zijn we 24/7 bezig om fraude en witwassen tegen te gaan. Daarnaast investeren we voortdurend in het verbeteren van betaalmogelijkheden, zoals de vernieuwde ICS Creditcard app en Apple Pay. Deze investeringen zorgen ervoor dat u snel, makkelijk en veilig kunt blijven betalen met uw creditcard.
Meer hierover leest u bij Uw jaarbijdrage, alles wat u moet weten.
Waarom betaalt u eigenlijk een jaarbijdrage voor uw creditcard? En hoe bepalen we de hoogte? Op Uitleg jaarbijdrage leest u meer over de opbouw van de jaarbijdrage.
Verder betaalt u voor de meeste betalingen géén extra kosten. Bijvoorbeeld voor al uw aankopen in euro’s, online en in winkels, wereldwijd. Ook betaalt u geen rente over uw uitgaven met de creditcard, als u deze binnen 21 dagen terugbetaalt.
Voor een aantal extra diensten, zoals contant geld opnemen of geld overboeken, betaalt u wel kosten. Bekijk het overzicht van rente en kosten voor uw Card.
De jaarbijdrage voor uw Card wordt jaarlijks op een vast moment in rekening gebracht. U vindt dit in uw ICS Creditcard app en in Mijn ICS. Kijk daar bij uw transacties, en zoek op ‘Jaarbijdrage.’
- Heeft u ook een Extra Card? Dan betaalt u de jaarbijdrage voor die Card mogelijk op een ander moment in het jaar.
- Als u één creditcard bij ons heeft, staat uw eerstvolgende betaalmoment ook in de e-mail of brief die u heeft ontvangen over de nieuwe jaarbijdrage.
Behalve de hoogte van de jaarlijkse bijdrage verandert er verder niets. U kunt uw creditcard gewoon blijven gebruiken om wereldwijd veilig en makkelijk mee te betalen. We werken voortdurend aan het ontwikkelen van nieuwe mogelijkheden, zoals met de vernieuwde ICS Creditcard app. En staan we 24/7 voor u klaar als u ons nodig heeft bij verlies, diefstal of vermoedens van fraude met uw creditcard.
Misschien weet u het al, maar met uw Mastercard Classic én uw eventuele Extra Cards zijn vrijwel al uw online aankopen met uw Card beschermd met de Aflevergarantie: bestelling niet geleverd, dan kunt u het aankoopbedrag terugvragen. Ook heeft u 180 dagen Aankoopverzekering voor bijna alles wat u koopt met uw Card. Daarmee is uw nieuwe bankstel, winterjas of koptelefoon vanaf de aankoop direct verzekerd bij schade, verlies of diefstal.
De jaarbijdrage van uw Extra Card(s) blijft gelijk op € 21,95. Ook blijft u bij elke Extra Card dezelfde extra’s en voordelen ontvangen die u heeft bij de Hoofd Card van uw Mastercard Classic, zoals:
- Aankoopverzekering: 180 dagen verzekering bij verlies, diefstal of beschadiging voor bijna alles wat u online of in winkels koopt.
- Aflevergarantie: online bestelling nooit ontvangen? Dan kunt u bij ons een verzoek doen om uw geld terug te krijgen.
- Aanvullende Reisverzekeringen: betaalt u uw buitenlandse reis met uw Mastercard Classic? Dan bent u verzekerd met de Aanvullende Reisverzekeringen: de Reisongevallen-, Hulpverlenings-, Vluchtvertragings- en Bagagevertragingsverzekering. Hiervoor betaalt u geen losse premie. Bekijk de polisvoorwaarden.
- ICS Specials: met ICS Specials geniet u van aanbiedingen bij de leukste A-merken.
- 24/7 Fraudepreventie: met onze 24/7 fraudepreventie houden we uw betalingen in de gaten. Als we verdachte betalingen zien, nemen we contact met u op.
U kunt online eenvoudig overstappen naar een van onze andere creditcards. Daarbij kunt u kiezen voor een upgrade naar een Card met meer voordelen, zoals een langere Aankoopverzekering.
Via uw ICS Creditcard app
- Open uw ICS Creditcard app
- Ga naar ‘Card’
- Scroll naar ‘Card upgraden of wijzigen?’
- Kies daar uw nieuwe creditcard
Via Mijn Account
- Log in op Mijn ICS
- Ga naar ‘Instellingen’
- Klik op ‘Upgraden of wijzigen’
- Kies daar uw nieuwe creditcard
Belangrijk om te weten: als u een andere Card kiest, wijzigt ook uw eventuele Extra Card in een Mastercard Gold of Mastercard Black. Daarbij gelden mogelijk andere verzekeringen dan bij uw Mastercard Classic en uw huidige Extra Card(s).
Heeft u nog vragen? Neem dan contact op met de ICS Servicedesk.
Met uw creditcard betaalt u pas echt zorgeloos. Waarom? Omdat bijna al uw aankopen goed verzekerd zijn:
- Aankoopverzekering: 180 dagen verzekering bij verlies, diefstal of beschadiging voor bijna alles wat u online of in winkels koopt.
- Aflevergarantie: Online bestelling niet ontvangen? Of krijgt u een nepartikel thuisgestuurd? Dan kunt u bij ons een verzoek doen om uw geld terug te krijgen.
- Aanvullende Reisverzekeringen: Betaalt u uw buitenlandse reis met uw Mastercard Classic? Dan bent u verzekerd met de Aanvullende Reisverzekeringen: de Reisongevallen-, Hulpverlenings-, Vluchtvertragings- en Bagagevertragingsverzekering. Hiervoor betaalt u geen losse premie.
Heeft u uw (Extra) Card niet langer nodig? Bijvoorbeeld omdat u uw creditcard niet zo vaak gebruikt? Dan kunt u natuurlijk één of meer van uw creditcards opzeggen. Dit kan op elk moment. We helpen u graag bij een goede afhandeling.
Overweegt u om op te zeggen vanwege de gewijzigde jaarbijdrage? Goed om te weten dat u uw Card ook kunt omzetten in een andere Card. Kijk daarvoor bij de vraag: Kan ik mijn Mastercard Classic omzetten in een andere creditcard?
Zo zegt u een creditcard op
- Opzeggen kan eenvoudig online. De opzegtermijn is één maand. Log hiervoor in op Mijn ICS en ga naar Gegevens en instellingen.
- Kies in het menu voor ‘Card opzeggen’ en geef als u wilt ook aan waarom u uw creditcard wilt opzeggen. We waarderen uw feedback.
- Let op: wilt u alleen een Extra Card opzeggen? Klik dan op ‘Contact opnemen’ en vul het formulier in. Zodra we de opzegging hebben afgerond, ontvangt de Hoofd Card-houder hierover een e-mail.
- Heeft u vragen? Neem dan contact op met de ICS Servicedesk.
Handig om te weten
- Zegt u uw Mastercard Classic op? Dan stopt ook uw Extra Card als u die heeft. U leest meer over de afspraken van uw Mastercard Classic in de Algemene Voorwaarden creditcards.
- Heeft u opgezegd? Dan krijgt u altijd een e-mail of een brief. Daarin staat tot wanneer u uw Card kunt gebruiken, en of u nog geld van ons krijgt of wij van u.
- Zegt u uw Card op nadat u uw jaarbijdrage heeft betaald, dan krijgt u de bijdrage altijd gedeeltelijk terugbetaald. Zo betaalt u alleen voor de maanden dat u uw Card heeft gebruikt.
Meestal krijgt u na het opzeggen een deel van uw jaarbijdrage terugbetaald. U betaalt namelijk alleen voor de periode dat u uw Mastercard Classic heeft gebruikt. Als u opzegt, krijgt u geld terug voor de periode waarvoor u de jaarbijdrage al betaald heeft. Opzeggen kan op elk moment, met een opzegtermijn van één maand.
Rekenvoorbeeld terugbetaling:
- U betaalt uw jaarbijdrage van € 35,95 op 1 juli, maar u zegt uw creditcard op 31 juli op.
- Uw creditcard stopt dan 1 maand later, op 1 september.
- U krijgt geld terug over de periode van 1 september tot 1 juli het jaar daarop. Dit zijn 10 maanden.
- U krijgt dan € 29,96 terug, dit is 10/12de deel van uw jaarbijdrage van € 35,95.
Heeft u kort geleden al de oude jaarbijdrage voor uw Extra Card betaald? Dan krijgt u ook daarvan een deel terug zodra u uw creditcard opzegt. Hoeveel dit is, hangt af van de datum waarop u uw Card opzegt.
Op onze Klantenservice-pagina vindt u informatie over veel onderwerpen zoals betalen, verzekeringen, rente & kosten en uw rekeningoverzicht. Ook kunt u daar 24 uur per dag chatten met onze chatbot.
Komt u er online niet uit, dan kunt u bellen met de ICS Servicedesk via 020 – 6 600 678, bereikbaar maandag tot en met vrijdag van 8.00 tot 20.00 uur, en op zaterdag van 8.00 tot 17.30 uur.
Noodlijn
Is uw Card verloren of gestolen? Of vermoedt u fraude? Dan kunt u ons 24/7 bereiken om uw Card te blokkeren. Bel dan naar 020 – 6 600 611.