Online identificeren voor bestaande klanten
Heeft u een creditcard van ICS? En heeft u een brief ontvangen waarin we u vragen zich te identificeren? Klik dan op de knop hieronder om de online identificatie via uw smartphone te starten. De identificatie werkt niet op een laptop of computer. Houd uw identiteitsbewijs en persoonlijke validatiecode bij de hand. U vindt deze in de brief die u heeft ontvangen.
Zakelijke klant? Ga naar online identificeren voor ICS Business
Let op: u kunt alleen starten met online identificatie als u een brief van ICS heeft ontvangen.
Geen phishing?
Twijfelt u of de brief of e-mail die u heeft ontvangen wel echt van ons komt? Neem dan contact met ons op. U kunt ons bereiken op het telefoonnummer dat achter op uw Card staat. Of bel met onze Identificatie Desk op 020 - 6 600 401 (particulier) of 020 - 6 600 402 (zakelijk).
Video: zo werkt online identificeren voor bestaande klanten
Bekijk de veelgestelde vragen
- Waarvoor gebruiken jullie de foto van mijn identiteitsbewijs?
We gebruiken de foto van uw identiteitsbewijs voor de identificatie en de controle van uw gegevens. Ook bewaren we uw identiteitsbewijs. We gaan zorgvuldig om met de foto’s die u maakt bij de online identificatie, en met de andere gegevens die u met ons deelt. Meer hierover leest u in ons Privacy Statement.
Goed om te weten: de foto die u tijdens de online identificatie maakt van het identiteitsbewijs, krijgt een watermerk. Zodat het document echt alleen gebruikt kan worden voor uw online identificatie bij ICS. Het watermerk ziet er zo uit:
- Waarom hebben we uw BSN nodig?
De Algemene wet inzake rijksbelastingen verplicht ons om informatie over uw vermogen, ontvangen en betaalde rente en leningen, door te geven aan de Belastingdienst. Daarbij moeten wij uw BSN gebruiken. Uw BSN hebben we daarnaast nodig voor het depositogarantiestelsel van De Nederlandsche Bank. Op www.autoriteitpersoonsgegevens.nl vindt u meer informatie over zorgvuldig gebruik van het BSN.
- Mag ik mijn BSN afschermen?
Op basis van de wet Wwft bent u niet verplicht om uw Burgerservicenummer (BSN) aan ons door te geven. U kunt als u dat wilt uw BSN afschermen tijdens de online identificatie. Gebruik in dat geval uw rijbewijs als identiteitsbewijs voor online identificatie en plak een dun strookje papier, of iets vergelijkbaars, over het BSN. Zorg ervoor dat de rest van het identiteitsbewijs wel goed zichtbaar is.
Als u een paspoort of identiteitskaart gebruikt, kunt u het BSN niet afschermen tijdens de online identificatie. Dit komt doordat het BSN bij deze identiteitsbewijzen onderdeel is van een langere code die we nodig hebben om te controleren of het identiteitsbewijs echt is. Bij een rijbewijs is dit niet het geval en kan de echtheidscontrole plaatsvinden met afgeschermd BSN.
Verder wijzen we u graag op een aantal redenen om uw BSN wel zichtbaar te laten tijdens de online identificatie:
- De Algemene wet inzake rijksbelastingen verplicht ons om voor Hoofd Cardhouders informatie over saldo, leningen en ontvangen en betaalde rente door te geven aan de Belastingdienst. Daarbij zijn wij verplicht om het BSN te gebruiken.
- Het BSN is nodig voor het depositogarantiestelsel van De Nederlandsche Bank.
- ICS is als bank verplicht om een kopie van uw volledige identiteitsbewijs op te slaan. Op de site van Rijksoverheid vindt u hierover meer informatie. Als u tijdens de online identificatie uw BSN afschermt, en we hebben nog geen volledige kopie van uw identiteitsbewijs, kunnen wij u hier op een later moment alsnog om vragen.
Op www.autoriteitpersoonsgegevens.nl vindt u meer informatie over zorgvuldig gebruik van het BSN.
- Waarom moet ik mij identificeren?
De Wet ter voorkoming van witwassen en terrorismefinanciering (Wwft) verplicht ons om de identiteit van onze klanten te kennen en controleren. Dat helpt ons om degenen die het financiële systeem niet op de daarvoor bedoelde manier gebruiken, ‘boven water’ te krijgen. Zo gaan we misdaad tegen en zorgen we samen voor een veiligere maatschappij. Meer informatie over de Wet ter voorkoming van witwassen en terrorismefinanciering (Wwft).
- Ik heb mij al eens geidentificeerd. Waarom moet dit nu nog eens?
Wij vragen al onze klanten om zich online te identificeren. Ook als u dit al eens eerder heeft gedaan. Dit is nodig om alle identificaties op dezelfde manier, uniform, op te slaan. Bovendien vragen wij u nu niet alleen om uw identificatie. We vragen u aan het einde van de online identificatie ook om de gegevens die bij ons bekend zijn te controleren en aan te vullen als dat nodig is. Door deze actie grondig uit te voeren, kunnen wij al onze gegevens bijwerken en op een uniforme wijze vastleggen. Samen met u zorgen we zo voor een veiligere maatschappij.
- Waarom kan ik mij alleen met een smartphone of tablet identificeren?
Wij vragen u een foto te maken van uw identiteitsbewijs en van uzelf. De kwaliteit van de foto’s is daarbij van groot belang. De camera’s van de meeste computers en laptops zijn daarvoor niet geschikt. Ook is het niet mogelijk om een foto van uw identiteitsbewijs of pasfoto die u al op uw computer is opgeslagen, te gebruiken.
- Ik kan me niet identificeren met smartphone of tablet. Wat nu?
Als u geen smartphone of tablet heeft, kunt u deze ook van iemand lenen. De foto's die u tijdens de identificatie maakt, worden niet op het toestel opgeslagen. Kunt u geen toestel lenen, of vindt u het lastig om een smartphone of tablet te gebruiken? Neem dan contact op met onze Identificatie Desk op 020 - 6 600 401. Dan zoeken we samen met u naar een oplossing. Soms is het mogelijk om tijdelijk plaats te nemen op onze 'wachtbank' tot er ook een andere manier is om u te identificeren. We helpen u graag.
- Wat gebeurt er als ik niets doe?
Dan kan het hierdoor helaas gebeuren dat wij uw Card(s) moeten blokkeren. Dit kan nodig zijn, omdat we moeten voldoen aan de wetgeving. Natuurlijk helpen wij u graag om een blokkade te voorkomen. Heeft u hulp nodig? Bel met onze Identificatie Desk op 020 - 6 600 401.
- Ik heb geen brief of e-mail ontvangen over identificatie? Hoe kan dat?
De reden hiervoor is dat we niet al onze klanten tegelijk kunnen vragen om zich te identificeren. Dit gebeurt verspreid over twee jaar. Niet al onze klanten ontvangen tegelijkertijd een uitnodiging om zich online te identificeren en gegevens te controleren. Heeft u nog niets ontvangen? Dan hoeft u nog niets te doen. U ontvangt de brief op een later moment nog. Die ontvangt u op uw woon- of correspondentieadres. Ook sturen wij u enkele herinneringen via e-mail en sms.
Let op: soms komt de e-mail terecht in uw spambox. Check daarom voor de zekerheid uw spambox als u niets heeft ontvangen.
Over veiligheid
- Hoe weet ik dat het geen fraude of 'phishing' is?
U herkent valse e-mails als volgt:
- De e-mail is meestal niet persoonlijk, er staat 'beste klant' of 'geachte heer/mevrouw'
- In de e-mail wordt gevraagd om snel actie te ondernemen
- Reageert u niet direct op de e-mail, dan wordt uw creditcard geblokkeerd
- Ook staat er een link in de e-mail, waarmee u naar een valse website gaat
- Uw mailprovider of spamfilter geeft meestal wel al aan dat de e-mail spam is
- Wat kan ik doen om mijn gegevens te beveiligen?
Om internetten veiliger te maken, kunt u zelf het volgende doen:
- Zorg dat op uw apparaat de meest recente versie is geïnstalleerd van het OS (dit is het besturingssysteem), de browser en andere software. Dit doet u door de laatste updates uit te voeren in de App of GooglePlay Store. De laatste software update kunt u ook bijwerken via de instellingen van uw telefoon.
- Gebruik geen onbekende (beveiligde of onbeveiligde) wifi-netwerken.
- Gebruik bij voorkeur de mobiele dataverbinding van uw telefoon, in plaats van Wifi.
- Download apps alleen in de officiële appstore van uw apparaat.
Bekijk ook deze tips van de Consumentenbond.
- Wat gebeurt er met mijn gegevens?
Wij gaan zorgvuldig om met uw gegevens. Op icscards.nl/privacy-statement vindt u hierover meer informatie.
- Hoelang bewaren jullie mijn identificatie?
De foto van uzelf en de foto van uw identiteitsbewijs bewaren wij in onze systemen zolang u klant bij ons bent. Daarna bewaren we de foto’s nog eens 7 jaar. Dat is omdat wij, net als andere bedrijven, verplicht zijn om onze administratie 7 jaar te bewaren. Meer informatie over hoe wij met uw gegevens omgaan, vindt u in ons privacy statement.
Over de online identificatie
- Wie moet zich identificeren?
Alle klanten van ICS moeten zich identificeren. Dat geldt ook voor klanten die een creditcard hebben via een bedrijf voor wie ICS creditcards uitgeeft, zoals ABN AMRO, ANWB of Bijenkorf.
Alle Card-houders en kredietnemers moeten zich identificeren: de Hoofd Cardhouder, Extra Cardhouders en medekredietnemers.
- Met welk identiteitsbewijs kan ik mijzelf identificeren?
U kunt zich identificeren met de volgende identiteitsbewijzen:
- geldig Nederlands rijbewijs
- geldige Europese identiteitskaart
- geldig paspoort (hoeft geen Nederlands paspoort te zijn)
Voor alle identiteitsbewijzen is het van belang dat ze geldig moeten zijn op de dag van identificatie. Langer is niet nodig.
- Hoe werkt online identificeren?
- Ga met uw smartphone of tablet naar icscards.nl/id en klik op Start online identificatie. Of ga in Mijn ICS naar ‘Mijn Taken’ en start de online identificatie.
Let op: online identificatie kan niet op een laptop of computer. - Log in met uw persoonlijke validatiecode en uw geboortedatum.
U vindt de validatiecode in de brief die u van ons heeft ontvangen. - Volg de uitleg op uw scherm: maak een foto van uw identiteitsbewijs.
- Volg de uitleg op uw scherm: maak een foto van uzelf.
- Controleer uw gegevens en klik op Opslaan en versturen.
- Ga met uw smartphone of tablet naar icscards.nl/id en klik op Start online identificatie. Of ga in Mijn ICS naar ‘Mijn Taken’ en start de online identificatie.
- Hoe zorg ik dat ik goede foto's maak?
Identiteitsbewijs:
- Gebruik de camera aan de achterkant van uw smartphone of tablet.
- Richt de camera op uw identiteitsbewijs en zorg dat deze binnen het kader valt.
- Gebruik het hoesje van uw smartphone of tablet niet als achtergrond.
- Zodra het identiteitsbewijs binnen het kader valt, wordt de foto automatisch gemaakt. Een rood kader betekent dat het niet lukt om een goede foto te nemen. Volg dan de uitleg op het scherm totdat u het groene kader ziet. Bij een groen kader is de foto gemaakt.
- Identificeert u zich met uw paspoort? Maak dan een foto van de pagina waarop uw foto staat.
- Zorg ervoor dat u een foto maakt van een origineel identiteitsbewijs. Een foto van een foto of een kopie van het identiteitsbewijs wordt niet goedgekeurd.
Foto van uzelf:
- Gebruik de camera op de voorkant van uw smartphone of tablet.
- Richt de camera op uw gezicht en zorg dat uw gezicht binnen het kader valt.
- Krijgt u hulp? Let erop dat u een foto maakt van uzelf (en niet per ongeluk van degene die u helpt).
- Zodra uw gezicht binnen het kader valt en u glimlacht, zal de foto automatisch worden gemaakt. Wij vergelijken deze foto met de pasfoto op uw identiteitsbewijs.
- Een foto van foto wordt niet goedgekeurd.
- Waarom moet ik ook een foto van mijzelf maken? Er staat toch al een foto op het identiteitsbewijs?
- Met de foto van uzelf kunnen we controleren of u echt degene bent die op het identiteitsbewijs staat.
- We vragen u om te glimlachen tijdens het maken van de foto. Dit moet zodat we weten dat de foto ‘live’ is gemaakt en we dus weten dat u het echt bent. Als we u niet zouden vragen om te glimlachen, zou er een foto van een foto gemaakt kunnen worden.
- Tips voor het maken van een goede foto
- Maak de foto recht boven uw identiteitsbewijs.
- Zorg voor een neutrale, liefst donkere achtergrond.
- Let op lichtinval, zorg dat er géén spiegeling in de foto te zien is.
- Let erop dat uw identiteitsbewijs goed te zien is, en uw hand niet een deel ervan bedekt.
- Waarom moet ik glimlachen tijdens het maken van een foto van mijzelf?
- We vragen u om te glimlachen tijdens het maken van de foto. Dit moet zodat we weten dat de foto ‘live’ is gemaakt en we dus weten dat u het echt bent. Als we u niet zouden vragen om te glimlachen, zou er een foto van een foto gemaakt kunnen worden.
- Met de foto van uzelf kunnen we controleren of u echt degene bent die op het identiteitsbewijs staat.
- Welk besturingssysteem moet mijn smartphone of tablet hebben?
De online identificatie werkt met volgende besturingssystemen en browsers:
- Safari/iOS *11.2+
- Chrome voor Android 67.0+
- Samsung Internet Browser 7.2 - 8.2 / 9.2+
- Firefox voor Android 63+
Heeft u geen smartphone of tablet of heeft u een ander besturingssysteem? Dan kunt u mogelijk een telefoon van een familielid, vriend of collega lenen.
Is dit niet mogelijk? Bel dan alstublieft met onze Identificatie Desk op 020 - 6 600 401
- Wat als het identificatieproces vastloopt?
Verwijder dan uw browsergeschiedenis en probeer het opnieuw. U kunt ook gebruikmaken van de chatfunctie tijdens de online identificatie. Of bel met onze Identificatie Desk op 020 - 6 600 401.
- Staat er in uw identiteitsbewijs xx-xx of 00-00 bij uw geboortedatum?
Dan wordt uw identificatie afgekeurd. Het heeft geen zin om de identificatie online te doen. Bel onze Identificatie Desk op 020 - 6 600 401. We bespreken graag met u of u zich op een andere manier kunt identificeren.
Zoekt u informatie over:
- Vervangende Card aanvragen
- Card activeren / deblokkeren
- Online identificeren: zo regelt u het
- Extra Card aanvragen
Neem contact met ons op
-
Telefonisch
Het telefoonnummer vindt u op de contactpagina. Bereikbaar 24/7.
-
Contactformulier
Stuur een e-mail via het contactformulier in Mijn ICS.
-
Postadres
Postbus 23225, 1100 DS Diemen