Luxe modewinkels in Parijs zorgen voor hoogste uitgaven Nederlanders

16 april 2019

De meivakantie is in zicht, een week waarin veel Nederlanders een citytrip maken. International Card Services (ICS) deed onderzoek naar de creditcarduitgaven van Nederlanders in Londen, Parijs, Barcelona, Dubai en New York. Hoewel het meeste geld wordt uitgegeven in New York, gaan de gemiddeld hoogste bedragen over de toonbank in Parijs. Dat loopt op tot ruim 1.600 euro per creditcardtransactie in bekende luxe modewinkels in de Franse hoofdstad.

In de lichtstad Parijs tasten Nederlanders diep in de buidel tijdens een bezoek. Met uitgaven tot ruim 1.600 euro per transactie zijn luxe zaken als Chanel, Hermès en Louis Vuitton favoriet. Ook in Londen spendeert men flink bij dergelijke winkels, daar loopt de teller op tot gemiddeld meer dan 1.000 euro per bezoek. In Barcelona wordt veel minder uitgegeven aan luxe merken. De luxemerken scoren daar gemiddeld tot ‘slechts’ 800 euro per bezoek.

“Een citytrip is voor veel mensen een gelegenheid om eens flink uit te pakken. We zien dat vooral de winkels van luxe merken zoals Chanel, Louis Vuitton en Hèrmes het erg goed doen bij de Nederlanders in het buitenland. Wat ook opvalt is dat ruim 50 procent van de shoptransacties van Nederlanders in Dubai plaatsvindt in duty free winkels. In de zomer zien wij wel een afname van de uitgaven in Dubai, waarschijnlijk vanwege de hitte”, aldus Petra Vernooij, Directeur Customer & Business Solution.

Grote creditcarduitgaven in The Big Apple

Met een totale besteding van ruim 40 miljoen euro hebben Nederlanders de afgelopen vier jaar het meeste geld uitgegeven in New York. “Een belangrijke reden hiervoor is het feit dat in Amerika veel gebruik gemaakt wordt van de creditcard, ook voor kleine aankopen zoals een BLT sandwich of een frappuccino bij Starbucks. Ook zijn bepaalde merken er nog altijd een stuk goedkoper dan in Nederland, denk aan Levi’s, Apple en Victoria’s Secret. Vooral tijdens de meivakantie en de herfstvakantie constateren we een piek in het aantal uitgaven in New York”, aldus Vernooij.

Hoogste omzet FC Barcelona

Parijs en Londen zijn dé steden voor Nederlanders om luxe merken te shoppen. Barcelona staat onderaan de top 5 van de totale bestedingen met een totaal van nog geen 6 miljoen euro. “Barcelona is vooral in trek als strand- en cultuurbestemming. Als er dan toch wordt gewinkeld, is het niet bij de luxe merken zoals Chanel en Louis Vuitton, maar bij FC Barcelona. Hier wordt het hoogste totaalbedrag aan uitgaven in Barcelona besteed, met name aan merchandise, het bijwonen van wedstrijden en stadionbezoeken”, zegt Vernooij.

Nieuwsarchief: