Identificatie van onze creditcardhouders

18 oktober 2019

Rond 18 oktober zijn er diverse berichten in de media verschenen rondom identificatie van ICS-kaarthouders. Het klopt dat ICS, sinds begin 2019, haar klanten benadert om zich (opnieuw) te identificeren en om hun gegevens - waar nodig - te actualiseren.

Misbruik tegengaan

Op grond van wet- en regelgeving moeten financiƫle instellingen al hun klanten identificeren en hun gegevens vastleggen. De wetgeving is gericht op het voorkomen en bestrijden van witwassen en terrorismefinanciering (Wwft).

Veilig betalen

ICS is met deze actie gestart omdat wij de veiligheid van het betalingsverkeer en bestrijding van fraude, witwassen en terrorismefinanciering van groot belang vinden. Wij willen de veiligste betaaldienstverlener zijn. Het uitvoeren van de wettelijke verplichting vanuit de Wwft willen we daarom zo goed mogelijk doen.

Overlast voor klant beperken

Wij realiseren ons dat het identificatieproces voor onze kaarthouders lastig of zelfs vervelend kan zijn. Daarom hebben we er voor gekozen om onze klanten op een zo klantvriendelijk mogelijke manier te benaderen. Op dit moment is dat via een bezoek van een speciaal opgeleide koerier op een locatie naar keuze en tijdstip dat de klant past. Hiervoor werken we nauw samen met de AMP Groep.

Op een later moment volgt ook de mogelijkheid voor klanten om zich online te identificeren.

Wat merkt de klant?

Onze klanten ontvangen een uitnodiging per brief om aan het identificatietraject deel te nemen. Hierin staat wat zij moeten doen. We verwachten dat het hele proces enkele jaren in beslag zal nemen. Het kan dus nog even duren voordat al onze klanten een uitnodiging voor (hernieuwde) identificatie hebben ontvangen.

Meer weten?

Uitleg over identificeren via AMP Groep

Drie miljoen creditcardhouders identificeren (de Volkskrant)

Drie miljoen creditcardhouders identificeren (NRC)

Drie miljoen creditcardhouders identificeren (RTL Z)

Nieuwsarchief: