U heeft dat ene gave merkhorloge of die te gekke sneakers gevonden op een voordelige en professioneel ogende website. Zou het kunnen voor die prijs? Ze zien er toch wel heel echt uit op het plaatje. U schat in dat het een buitenkansje is, en bestelt snel. Als u het geleverde pakketje openmaakt, ziet u dat uw voorgevoel toch juist was. Overduidelijk nep. Hier volgen drie gouden regels, zodat u er nooit meer intrapt.
1. Laat u niet verleiden door de prijs
Het is verleidelijk om merksneakers te kopen in een webshop voor een prijs die tientallen procenten lager is dan de gangbare prijs in Nederland. In deze gevallen geldt: is de prijs te mooi om waar te zijn, dan is dat in de meeste gevallen ook zo. Vergelijk dus altijd met andere webshops of fysieke winkels.
2. Controleer of u spelfouten ziet
Partijen die nepartikelen aanbieden doen vaak erg hun best om de webshop zo echt mogelijk te laten lijken. Maar als u goed kijkt, dan ziet u snel genoeg of u te maken heeft met een professionele partij. Veel voorkomende slordigheden zijn spelfouten en niet werkende links. Doe dus altijd een snelle check.
3. Controleer het retourbeleid en de contactgegevens
Met wie heeft u te maken? Partijen die nepartikelen aanbieden zijn doorgaans niet zo duidelijk over de mogelijkheid om bestelde producten te retourneren. Daarnaast is het vaak moeilijk om te achterhalen met wie u precies te maken heeft. Kunt u niets vinden over de identiteit van de verkoper en blijft de webshop vaag over de mogelijkheid om artikelen retour te sturen? Denk dan twee keer na voordat u een bestelling plaatst.
Slachtoffer van een nepartikel
Ondanks een zorgvuldige check kan het altijd voorkomen dat u ‘slachtoffer’ wordt van malafide websites. Betaal daarom altijd met uw creditcard, want dan krijgt u uw geld terug. Zo kan het namelijk gebeuren dat u een ander artikel krijgt dan u besteld heeft, bijvoorbeeld een nep merkhorloge, terwijl op de aankoopbon een merkhorloge staat omschreven. ICS stort in zo'n geval het geld terug en onderzoekt het voorval. Voorwaarde is wel dat u het voorval eerst zelf probeert op te lossen met de webwinkelier. Helpt dat niet? Vul dan het Betwistingsformulier in en voeg een kopie van de originele factuur toe. Graag ontvangen we daarnaast het bewijs waaruit blijkt dat u contact heeft gehad met de verkoper of een poging heeft gedaan om contact te leggen. Hieruit moet blijken dat u samen niet tot een oplossing bent gekomen.
Lees meer over een transactie betwisten