Zo herkent en meldt u valse e-mails of phishing

Wat is phishing?

'Phishing' is de algemene term voor fraude, waarbij iemand uw persoonlijke (creditcard)gegevens probeert te ontfutselen. U ontvangt bijvoorbeeld een valse e-mail, sms of WhatsApp bericht waarmee u op een nagebouwde website komt.

Fraudeurs zoeken naar de volgende gegevens:

  • De gegevens van uw creditcard;
  • De inloggegevens voor Mijn Card Online;
  • Uw naam, adres en woonplaats;
  • E-mailadres en wachtwoord van uw e-mailadres;
  • Gegevens van uw bankrekening (IBAN).

Helaas kunnen wij de ‘phishing’ acties van internetcriminelen (meestal) niet voorkomen. Wel vertellen wij u graag hoe u valse berichten herkent en welke acties u samen met ons kunt ondernemen om phishing tegen te gaan.

Bekijk phishingberichten

Phishing via een valse e-mail

Een valse e-mail is een e-mail die gestuurd wordt uit naam van ICS. Het doel van de e-mail is dat u persoonlijke gegevens achterlaat. De e-mail bevat een oproep om gegevens in te vullen en een link naar een valse website.

Phishing via de telefoon

Oplichters kunnen u opbellen en doen dan alsof ze een medewerker van International Card Services zijn. Bijvoorbeeld van onze fraudedesk.

Smishing via sms of Whatsapp

Fraudeurs die via sms uw gegevens proberen te achterhalen maken gebruik van smishing of wel sms-phishing. Smsjes die binnenkomen op uw telefoon zijn veel korter dan een uitgebreide e-mail. U treft dan ook vaak een opdracht aan als ‘bevestig uw identiteit', 'verwijder de beperking van uw creditcard’ of ‘uw creditcard is om veiligheidsredenen geblokkeerd'. Daarna volgt een oproep om op een link te klikken en het op te lossen.

Tip : Wees extra alert als u een e-mail of sms ontvangt waarin wordt gevraagd om via een link in te loggen of gegevens te wijzigen/door te geven. Wilt u inloggen? Open dan altijd zelf een nieuw tabblad in uw webbrowser en ga naar icscards.nl om veilig in te loggen. Ontvangt u een sms van ICS, dan is dit een verzoek om contact op te nemen met ons of u ontvangt een code voor verificatie of autorisatie. ICS zal nooit vragen om uw creditcard op te sturen en ook nooit uw creditcard (ter vervanging) thuis bij u ophalen. Doe dit dus niet en ga hier niet op in als dit aan u gevraagd wordt.

Kijktip: Fraudebestrijders

Ben jij benieuwd hoe nep-webshops te werk gaan en hoe je voorkomt dat je hier ooit intrapt? En wat er gebeurt als je wél in een phishingmail trapt? In de videoserie ‘Fraudebestrijders’ kijken we achter de schermen bij ICS en volgen we het team dat dagelijks fraude voorkomt en bestrijdt. Je ziet een reconstructie van een waargebeurde zaak.

Fraudebestrijders aflevering 1

Fraudebestrijders aflevering 2

Fraudebestrijders aflevering 3

Fraudebestrijders aflevering 4

Fraudebestrijders aflevering 5

Fraudebestrijders aflevering 6

Fraudebestrijders aflevering 7

Luistertip: Politie Podcast - phishing

ICS werkt dag en nacht aan het veilig houden van het betalingsverkeer. Bijvoorbeeld door deze nepsites zo snel mogelijk uit de lucht te halen. Ook de politie probeert deze criminelen waar mogelijk een halt toe te roepen. Deze Politie Podcasts zijn het luisteren waard. Rechercheurs Erwin en Frans leggen uit wat phishing is, hoe een onderzoek verloopt en vooral ook wat je zelf kunt doen om te voorkomen dat je slachtoffer wordt van deze criminelen.

Luister Politie Podcast - Phishing 1

Luister Politie Podcast - Phishing 2

Luister Politie Podcast - Phishing 3

Neem contact met ons op

Telefonisch

Heeft u een vraag? We helpen u graag. Bel ons maandag tot en met vrijdag van 8.00 tot 20.00 uur en zaterdag van 8.00 tot 17.30 uur.

Contactformulier

Stuur een e-mail via het contactformulier in Mijn Card Online.

Postadres

Postbus 23225, 1100 DS Diemen