Geannuleerde vlucht: wie betaalt de extra overnachting?

Na een heerlijke vakantie met je partner aan de Spaanse kust, is het tijd om naar huis te gaan. De koffers worden weer ingepakt en jullie stappen samen in de taxi naar het vliegveld. Pas daar horen jullie dat de vlucht niet zal vertrekken. Wat nu?

Zelf de hotelovernachting betalen?

De vakantie was heerlijk, maar dit is een domper: door technische problemen kan de vlucht niet vertrekken. De luchtvaartmaatschappij boekt jou en je partner om naar een andere vlucht waardoor jullie nog een nacht in Spanje moeten blijven. De luchtvaarmaatschappij biedt een overnachting aan in een hotel dichtbij het vliegveld, maar de kosten worden door hen en jouw reisverzekering niet volledig gedekt. Je moet zelf deels bijbetalen.

Geld terug door de vluchtvertragingsverzekering

Omdat je jouw buitenlandse reis met de ABN AMRO Mastercard hebt betaald, krijg je de kosten voor een extra hotelovernachting vanwege de vertraagde vlucht vergoed via ICS. Als je met jouw creditcard betaalt, ben je namelijk standaard overal ter wereld verzekerd voor vluchtvertraging en bagagevertraging. Hier betaal je geen premie voor. Zodra jouw vlucht meer dan vier uur is vertraagd, krijg je tot € 140,- per reisgezeldschap vergoed voor extra gemaakte kosten. Kun je alsnog met een gerust gevoel op vakantie en van de extra overnachting samen genieten.

Wil je een claim indienen? Let dan op het volgende:

  • De bagage- en vluchtvertragingsverzekering is geen vervanger van de standaard reisverzekering. Zorg ervoor dat je altijd goed verzekerd op reis gaat.
  • Bij vertraging van bagage wordt een vergoeding van extra kosten tot een maximum van € 140,- per reisgezelschap uitgekeerd, als de bagage niet binnen vier uur na jouw aankomst op de plaats van bestemming is gearriveerd. Er is een extra dekking van maximaal € 410,- per reisgezelschap, als de bagage niet binnen 48 uur na jouw aankomst op de plaats van bestemming is teruggevonden.
  • Kijk eerst of een andere verzekering de schade dekt, zoals je reis- of annuleringsverzekering.
  • Heb je daar geen dekking? Neem dan contact op met de ABN AMRO Creditcard Servicedesk, het telefoonnummer staat achter op je creditcard.
  • Check de polisvoorwaarden of je voor de vergoeding in aanmerking komt.