De Gespreid Betalen Faciliteit is gestopt

Op 1 oktober 2024 is de Gespreid Betalen Faciliteit (GBF) gestopt. Had u op die datum nog een actieve creditcard met GBF? Dan heeft u een brief gekregen dat uw creditcard definitief is geblokkeerd.

Op deze pagina leest u de meestgestelde vragen over het stoppen van de GBF.

Meestgestelde vragen

Wat betekent dit voor mij als klant met een GBF?

Geldt een van de volgende situaties voor u?

  • U had op 1 oktober nog een saldo van meer dan € 50
  • U heeft uw gegevens niet op tijd, vóór 1 oktober doorgegeven
  • U heeft aangegeven dat u uw creditcard zonder GBF niet meer wilt gebruiken
  • Uw creditcard zonder GBF past niet bij uw financiële situatie

Dan is uw creditcard vanaf 1 oktober geblokkeerd. Dit betekent dat u de creditcard en de verzekeringen die daarbij horen niet meer kunt gebruiken. U kunt uw openstaande saldo nog steeds in termijnen terugbetalen, zoals u gewend bent. Als u toch weer een creditcard wilt, kunt u altijd een nieuwe aanvragen bij ons. We staan klaar om u daarbij te helpen.


Let op: Bent u gewend om minimaal 2,5% van uw openstaande saldo terug te betalen? Dan verandert er vanaf 1 oktober 2024 wel iets aan het minimaal te betalen bedrag. We kijken op 1 oktober welk bedrag er nog openstaat. Uw limiet wordt verlaagd naar dat bedrag. En de aflossing passen we aan naar 2,5% van die limiet. Zo betaalt u het saldo in maximaal vijf jaar terug.


Voorbeeld: U heeft een creditcard met een limiet van € 2.500. Het saldo betaalt u gespreid aan ons terug. 

Uw saldo op 1 oktober:     € 1.800
Uw nieuwe limiet vanaf 1 oktober: € 1.800
Uw minimale betaling vanaf 1 oktober: 2,5% van € 1.800 = € 45
Kan ik mijn saldo nog steeds gespreid terugbetalen?

Ja, dat kan. Uw creditcard wordt geblokkeerd maar u kunt het saldo dan gespreid blijven terugbetalen.


Bent u gewend om minimaal 2,5% van uw openstaande saldo terug te betalen? Dan verandert er vanaf 1 oktober 2024 wel iets aan het minimaal te betalen bedrag. We kijken op 1 oktober welk bedrag er nog openstaat. Uw limiet wordt verlaagd naar dat bedrag. En de aflossing passen we aan naar 2,5% van die limiet. Zo betaalt u het saldo in maximaal vijf jaar terug.


Voorbeeld: U heeft een creditcard met een limiet van € 2.500. Het saldo betaalt u gespreid aan ons terug. 

Uw saldo op 1 oktober:     € 1.800
Uw nieuwe limiet vanaf 1 oktober: € 1.800
Uw minimale betaling vanaf 1 oktober: 2,5% van € 1.800 = € 45
Is het nog mogelijk om mijn creditcard om te laten zetten?

Helaas, dat is niet meer mogelijk. Maar u bent altijd welkom op icscards.nl voor een nieuwe aanvraag van een creditcard. Heeft u vragen? Neem gerust contact op met ABN AMRO creditcard Services. We staan klaar om u te helpen.


Wilt u een creditcard aanvragen? Bekijk onze creditcards

Wat heb ik aan mijn creditcard zonder GBF?

Een ICS creditcard staat voor zorgeloos betalen. De grootste voordelen van uw creditcard zijn:

  • Het is wereldwijd het meest geaccepteerde betaalmiddel 
  • Een creditcard is ideaal voor (online) winkelen door de Aflevergarantie
  • Bijna al uw aankopen zijn 180 dagen verzekerd tegen verlies, diefstal en beschadigingen
  • Kan als borg dienen voor bijvoorbeeld een hotelreservering of huurauto
  • Wanneer u bij ons uw creditcard aanvraagt, bieden wij veel extra voordelen, zoals 24/7 fraudepreventie

 

Wilt u meer weten over de voordelen van een ICS creditcard? Bekijk de 12 creditcard voordelen.

Bieden jullie andere kredieten aan?

Nee, op dit moment niet. We bieden alleen betaalproducten aan. We sluiten niet uit dat we in de toekomst wel weer een nieuwe vorm van krediet gaan aanbieden.

Andere vragen

Waarom zijn jullie gestopt met de GBF?

Binnen en buiten ICS is er steeds minder draagvlak voor een product zoals de GBF. Het past niet meer bij hoe er in de samenleving wordt gedacht over krediet. Het was daarom al langer niet meer mogelijk om de GBF af te sluiten op de creditcard.
 

Waarom? De GBF is een doorlopend krediet. Als u een GBF heeft, mag u de limiet die u overheeft, altijd weer opnemen. U hoeft uw saldo niet eerst helemaal terug te betalen. Dit kan ervoor zorgen dat u lange tijd een openstaand saldo heeft, waar u ook rente over betaalt. Dit doorlopende karakter vinden we niet meer passen bij hoe we een krediet willen aanbieden. Daarom hebben we besloten om nu helemaal te stoppen met de GBF. 

Waarom is mijn creditcard geblokkeerd en wat betekent dit?

Uw creditcard is geblokkeerd omdat een van de volgende situaties voor u geldt:

  • U had op 1 oktober 2024 nog een saldo van meer dan € 50 openstaan
  • U heeft aangegeven dat u uw creditcard zonder GBF niet meer wilt gebruiken
  • U heeft uw gegevens niet op tijd, vóór 1 oktober, doorgegeven
  • Uw creditcard zonder GBF past niet bij uw financiële situatie

Dit betekent dat u de creditcard en de verzekeringen die daarbij horen niet meer kunt gebruiken. U krijgt een deel van uw Card-bijdrage terug, als u deze vooruit heeft betaald. En als er een positief saldo op uw creditcard staat, dan maken we dit nadat uw rekening is gesloten over naar uw bankrekening.

Abonnementen en hotelreserveringen

Als u een abonnement heeft afgesloten via de creditcard, dan stopt die betaling zodra uw creditcard is geblokkeerd. Wilt u toch gebruikmaken van deze abonnementen? Vergeet dan niet om een andere betaalmethode door te geven aan het bedrijf waar u het abonnement heeft lopen.

 

Heeft u een hotelreservering gedaan waarbij u uw Card-gegevens heeft doorgegeven, dan kan het hotel geen afschrijvingen meer doen van uw creditcard. Neem contact op met het hotel om te voorkomen dat uw hotelreservering vervalt.

Hoe zit het met de compensatieregeling voor de GBF?

Had u vóór maart 2011 een GBF afgesloten? Dan heeft u misschien te veel rente betaald. ABN AMRO heeft hiervoor een compensatieregeling afgesproken met de Consumentenbond. ICS is een dochteronderneming van ABN AMRO en de te veel betaalde rente voor de GBF vergoeden we ook volgens deze regeling. Let op: dit geldt niet voor een GBF die is afgesloten na maart 2011. In de voorwaarden van de GBF die is afgesloten na maart 2011 is de rente volgens het Kifid gekoppeld aan een duidelijk vindbare referentierente. Daarom hoeft er bij deze GBF niet gecompenseerd te worden.


Bent u klant bij ons en blijkt uit onze berekening dat u een vergoeding van € 50 of meer moet ontvangen? U hoeft daarover zelf geen contact met ons op te nemen. U kunt deze brief voor het einde van 2024 verwachten. 


Meer informatie over de regeling en ICS kunt u vinden op deze pagina: Kifid | International Card Services (icscards.nl)

Blijft de rente 10%?

Ja. Zolang u gespreid terugbetaalt, blijft de rente 10% effectief op jaarbasis. Ook na 1 oktober. Dat is een lagere rente dan we volgens onze Algemene Voorwaarden mogen rekenen. Hier is voor gekozen omdat we gaan stoppen met de GBF.

Ik ben aan het afbetalen, maar kan ik dan nog wel een nieuwe aanvraag doen?

Ja, dat kan! U kunt gelijk een nieuwe creditcard aanvragen, ook al bent u nog bezig met het terugbetalen van uw openstaande saldo.

 

Bij een aanvraag beoordelen we altijd uw financiële situatie. Daarbij houden we rekening met de betalingsverplichtingen die u heeft, dus ook die van de geblokkeerde creditcard.

 

Bekijk onze creditcards

 

Ik heb moeite om mijn openstaand saldo af te lossen. Wat moet ik doen?

U bent niet de enige met een openstaand saldo dat misschien hoger is dan gepland. Wij snappen dat dit heel vervelend kan zijn. 


We hebben een aantal tips om het openstaande saldo van uw creditcard sneller te verlagen op deze pagina: Het openstaande saldo van uw creditcard sneller verlagen? | International Card Services (icscards.nl)


Heeft u vragen? We helpen u graag. U kunt ons bellen op 020 - 6 600 123

Ik heb nog een andere vraag

Heeft u nog vragen? We helpen u graag. Stuur een e-mail door in te loggen op Creditcard Online. Kies voor ‘Gegevens en instellingen’ rechtsboven in uw scherm en daarna voor ‘Contact opnemen’. U kunt ons ook bellen op 020 - 6 600 123.