Ziet u een onterechte betaling op het rekeningoverzicht van uw creditcard? Afhankelijk van de situatie, kunt u deze betaling betwisten. Omdat voorkomen beter is dan genezen, geven wij u graag enkele tips waarmee u ongewenste betalingen met uw creditcard kunt vermjjden. Bekijk hieronder een aantal voorbeelden uit de praktijk.
1: Online shoppen? Controleer of de webshop veilig is
Wanneer u online gaat shoppen kunt u zomaar belanden op een nepwebwinkel, die namaakproducten levert of helemaal niets toestuurt. Nepwebwinkels verkopen veelal merkkleding of elektronica tegen onrealistisch lage prijzen. U kunt voorkomen dat uw geld in verkeerde handen valt. Volg deze checklist om veilig online te winkelen.
2: Kopen via social media? Bekijk de reviews
Social media advertenties worden niet streng gecontroleerd. Lees daarom voordat u iets koopt de reviews van anderen. Zorg er ook voor dat u alle informatie heeft over het product en bedrijf. Denk aan informatie over retourneren. En bij wie kunt u terecht wanneer u het verkeerde product heeft ontvangen? Kiest u ervoor om toch via social media te kopen en ontvangt u niets? Dan moet u in eerste instantie contact opnemen met de verkoper voor een oplossing. Is het social media profiel verwijderd? Dan kunt u geen contact opnemen en is het voor ons ook lastig om een terugvordering te maken.
3: Bestelling retourneren? Zorg dat het bij de verkoper aankomt
Wilt u een bestelling retourneren? Dan bent u hier als Card-houder zelf verantwoordelijk voor. Als u ervoor kiest om de post niet aangetekend te verzenden en raakt het kwijt, dan kunnen wij u niet helpen. Wij kunnen alleen bemiddelen, als wij kunnen aantonen dat de verkoper het product retour heeft ontvangen, door middel van een ontvangstbewijs.
4: Abonnement afsluiten? Lees de kleine lettertjes
Het kan zijn dat u er achter komt dat een enkele betaling wordt omgezet in een abonnement. Denk aan abonnementen op afslankproducten of tijdschriften. Lees daarom voor u iets koopt de Algemene Voorwaarden goed door. In de kleine lettertjes staat mogelijk meer over de automatische verlenging van het abonnement. Bent u ontevreden over een abonnement of gebruikt u het niet meer? Dan moet u het abonnement zelf opzeggen. Als u een bepaald product (zoals een virusscanner) niet meer gebruikt hebben wij geen rechten om het bedrag terug te vorderen.
5: Autohuren? Check het contract voor u tekent
Op het moment dat u het huurcontact van de auto tekent, gaat u akkoord met de kosten. Heeft de verhuurder extra verzekeringen of andere opties in het huurcontract opgenomen? Dan kunnen wij deze bedragen niet terugvorderen als u een handtekening heeft gezet. Wanneer u een auto huurt, houdt de verhuurder vaak borg in. Check voor het tekenen van het huurcontract of de borg is opgenomen in het contract. Dit maakt het voor ons gemakkelijker om de borg terug te vorderen als deze onterecht niet wordt teruggeboekt.
6: Speculeren? Accepteer uw eigen risico
Wilt u speculeren? Houd er dan rekening mee dat ICS weinig tot geen mogelijkheden heeft om bedragen waarmee u speculeert terug te vorderen. Denk goed na als u in zee wilt gaan met bedrijven die handelen in opties of andere financiële instrumenten. Controleer voordat u betaalt de betrouwbaarheid van een onderneming, bijvoorbeeld door reviews van anderen te lezen.
7: Zakelijke afschrijving? Check uw gegevens
Ziet u een afschrijving op uw rekeningoverzicht die u niet herkent? Check dan uw eigen administratie. U kunt geen transactie betwisten, zonder zelf te onderzoeken bij wie uw onderneming goederen of diensten heeft afgenomen. Benader dan ook eerst zelf de verkoper om tot een oplossing te komen.
Let op: Als wij bezig zijn met het onderzoeken van een betaling die u niet herkent of waar u het niet mee eens bent, zorg er dan voor dat u uw creditcardrekening blijft voldoen.
Wilt u meer over betwisten weten? Bekijk dan hier de informatie over onterechte betalingen.