Fraude op reis: ‘Je denkt: zo’n vaart zal het vast niet lopen’

Fiamma heeft een drukke baan als brand marketeer. Wanneer ze reist, wil ze vooral ontspannen. Bijvoorbeeld op het prachtige Bali, waar ze onlangs was. Ze genoot volop. Tot ze een bericht kreeg over mogelijke fraude met haar creditcard. ‘Dat was wel even schrikken: om hoeveel geld zou het gaan?’

Een sms, een mail, een geblokkeerde ICS-app. En een bericht: neem contact met ons op, ICS vermoedt fraude. Fiamma zag de berichten in haar appartement op Bali. In Nederland was het op dat moment zaterdagnacht. Toch nam ze meteen contact op met ICS. ‘Gelukkig is de fraudeafdeling 24/7 bereikbaar. Ik hoefde niet tot maandagmorgen te wachten met mijn belletje.’ Wat bleek: er was meerdere keren geprobeerd iets te kopen bij de onlinewinkel van een Amerikaanse keten. Dat past niet bij Fiamma’s normale aankoopgedrag. ICS blokkeerde haar creditcard, om erger te voorkomen.

Wat heeft u nodig?

‘De medewerker van ICS handelde snel’, herinnert Fiamma zich. Hij keek mee naar haar individuele situatie op dat moment en zorgde voor een oplossing op maat. In het buitenland had ze de kaart nodig om betalingen te doen, bijvoorbeeld in winkels en restaurants. Maar online betalingen waren niet nodig. ICS liet de blokkade voor onlinegebruik dus staan. ‘Maar de medewerker zei er meteen bij: stel dat je bijvoorbeeld tóch ineens online een vliegticket moet boeken, dan kunnen wij de blokkade er alsnog tijdelijk voor je af halen.’

Opgelucht verder

Fiamma denkt wel te weten hoe de fraude heeft kunnen gebeuren. Tijdens haar vakantie zat ze heel even op een onbeveiligd wifinetwerk. Op een ander apparaat dan ze normaal gebruikt vulde ze haar creditcardgegevens in. ‘Je denkt: ik doe het even snel, zo’n vaart zal het vast niet lopen. Toch wel, dus. Ik kreeg ook meteen een melding van Booking.com dat iemand vanuit Singapore op mijn account had geprobeerd in te loggen.’

Uiteindelijk viel de schade mee. Van de verschillende online aankooppogingen die met haar Visa World Card zijn gedaan, lukte er maar één. En dat was een relatief klein bedrag. ‘Niet leuk natuurlijk, maar te overzien. En als klap op de vuurpijl hoorde ik dat ICS de kosten vergoedt. Met mijn standaard creditcard ben ik dus gewoon verzekerd tegen deze schade.’

Erger voorkomen

Afgezien van een kort moment van zorgen tijdens haar vakantie heeft Fiamma weinig last gehad van de fraude. En belangrijker nog: op deze manier wist de fraudeafdeling van ICS erger te voorkomen. ‘Maar ik heb er wel van geleerd. De volgende keer deel ik geen gevoelige gegevens meer via een onbeveiligd wifinetwerk.’

Veilig surfen en betalen op internet is voor ICS een speerpunt. In een eerder artikel verzamelden we daarom zeven tips om uw cyberveiligheid te vergroten.

Op onze pagina over phishing en valse e-mails leest u meer over fraude. Ook vindt u hier onze contactgegevens.