-
- 1. Hoe ontwikkelde de rente van uw Doorlopend Krediet, Gespreid Betalen Faciliteit of Card met gespreid betalen zich?
-
We kijken wanneer en hoeveel uw rente steeg en daalde.
-
- 2. Hoe heeft de marktrente op vergelijkbare producten zich ontwikkeld?
-
We kijken hoeveel de marktrente in diezelfde periode steeg en daalde.
-
- 3. Hoe had de rente op uw product zich moeten ontwikkelen?
-
We kijken hoe de rente op uw Doorlopend Krediet, Gespreid Betalen Faciliteit of Card met gespreid betalen had moeten meebewegen met de marktrente.
-
- 4. Welk bedrag aan rente had u moeten betalen?
-
We bepalen wat u elke maand betaald zou hebben als uw rente had meebewogen met de marktrente. Hierbij houden we rekening met rente-op-rente. Als u eerder andere compensaties, verlagingen of kwijtscheldingen van ons heeft ontvangen, houden we daar ook rekening mee.
-
- 5. Hoeveel heeft u te veel betaald?
-
Wat is het verschil tussen wat u betaald heeft en wat u betaald zou hebben als uw rente met de marktrente had meebewogen? Voor elke maand berekenen we hoeveel u te veel of te weinig betaald heeft. De verschillen verwerken we de maand erop in het saldo van uw schuld. In de berekening voor de hoogte van het compensatiebedrag houden we rekening met het “rente-op-rente effect”. De uitkomst is uw compensatiebedrag.
-
- 6. Tot slot: we verhogen uw compensatiebedrag met 5% opslag
-
Dit blijven we doen, ook al wordt nu rente-op-rente meegenomen in de berekening.
Compensatieregeling Doorlopend Krediet en Gespreid Betalen Faciliteit of Card met gespreid betalen
Update April 2024 – Start compensatie van klanten die gebruik hebben gemaakt van de mogelijkheid om gespreid te betalen middels een Gespreid Betalen Faciliteit of een Card
Vergoeding voor te veel betaalde rente
Had u op of na 1 januari 2001 bij ons een Doorlopend Krediet, een Gespreid Betalen Faciliteit die vóór maart 2011 is afgesloten, of een Card met gespreid betalen, die vóór 1 januari 1996 is afgesloten? Dan heeft u misschien te veel rente betaald. Dat willen we graag aan u vergoeden. ABN AMRO heeft hiervoor een compensatieregeling afgesproken met de Consumentenbond. International Card Services (ICS) is een dochteronderneming van ABN AMRO, ons Doorlopend Krediet valt onder deze regeling. ICS heeft besloten om voor bepaalde producten van ICS met de mogelijkheid om gespreid te betalen (Gespreid Betalen Faciliteit of een Card met gespreid betalen) ook een compensatieberekening te maken in lijn met de compensatieregeling.
De vergoeding die we uit de regeling aanbieden, noemen we ‘het compensatiebedrag’. Op deze pagina vindt u meer informatie over de compensatieregeling en de berekening van het compensatiebedrag.
Wat betekent het dat de marktrente onvoldoende is gevolgd?
In de uitspraak van het Kifid staat dat de rente van ABN AMRO een periode de marktrente onvoldoende heeft gevolgd. Dat betekent dat de rente had moeten meebewegen met de marktrente. De rente had op dezelfde momenten als de marktrente moeten stijgen en dalen. Het betekent niet dat de rente gelijk moet zijn aan de marktrente.
Hoe berekenen we het compensatiebedrag?
Om het compensatiebedrag te berekenen, volgen we deze stappen:
Goed om te weten
-
- Over de berekening
-
• Hebben we eerder uw rente verlaagd? Dan kan het zijn dat uw rente (tijdelijk) juist lager is geweest dan deze in vergelijking met de marktrente had moeten zijn. Hierdoor kan uw compensatiebedrag lager zijn dan u mogelijk verwacht.
• Bij het berekenen van uw compensatie gebruiken we de gegevens die we hebben. Als we over een periode niet alle gegevens hebben, maken we een zo goed mogelijke inschatting.
• Het compensatiebedrag voor het Doorlopend Krediet, Gespreid Betalen Faciliteit of Card met gespreid betalen berekenen we vanaf 2001, tenzij u uw Doorlopend Krediet, Gespreid Betalen Faciliteit of Card met gespreid betalen, later heeft afgesloten. Dan rekenen we vanaf de startdatum van uw Doorlopend Krediet of Gespreid Betalen Faciliteit. Of vanaf het moment waarop u voor het eerst meer dan drie maanden rente heeft betaald bij Card met gespreid betalen.
• Heeft u een openstaand saldo op uw Doorlopend Krediet? Vanaf 1 maart 2022 betaalt u voor uw Doorlopend Krediet een vaste lage rente van 3,5%. Met ingang van deze vaste rente stopt uw compensatieberekening, omdat u vanaf dat moment geen variabele rente meer betaalt. We houden vanaf dat moment nog wel rekening met het rente-op-rente effect.
• Heeft u een openstaand saldo op uw Gespreid Betalen Faciliteit? In februari 2024 hebben wij met een brief aan onze klanten bevestigd dat de rente op de Gespreid Betalen Faciliteit vanaf dan 10% zal bedragen. Daarom stopt de compensatieberekening met ingang van januari 2024 omdat u vanaf dat moment geen variabele rente meer betaalt. Wel houden wij in de compensatie nog rekening met het rente-op-rente effect.
-
- Over de rente
-
• We gebruiken voor de berekening de door het Kifid bepaalde methodiek en de door Kifid bepaalde marktrentes met een startdelta. De startdelta is het verschil tussen de rente die u betaalde op uw startdatum en de toen geldende marktrente uit de statistieken van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en De Nederlandsche Bank (DNB). Als uw product al liep voor 1 januari 2001 gebruiken we 1 januari 2001 als startdatum voor onze berekening.
• De rente die u had moeten betalen, is niet gelijk aan de marktrente op vergelijkbare producten die we bij de berekening gebruiken. Die marktrente gebruiken we alleen om te beoordelen waar deze gestegen of gedaald is. Uw rente had dezelfde ontwikkeling moeten laten zien. Welke variabele rente u had moeten betalen, hangt ook af van de prijs van geld op de markt, risicokosten, operationele kosten en winst. De rente die u had moeten betalen, kan daardoor hoger of lager zijn dan de marktrente.
Meer informatie
Over het compensatiebedrag
- Kan ik ergens zien hoe hoog mijn compensatiebedrag wordt?
Op dit moment kunt u nog nergens zien hoe hoog uw compensatiebedrag wordt. Bent u klant bij ons en blijkt uit onze berekening dat u een vergoeding van € 50 of meer moet ontvangen? Dan ontvangt u hierover automatisch een brief. U hoeft daarover zelf geen contact met ons op te nemen. Voor Doorlopend Krediet hebben alle klanten die in aanmerking komen voor compensatie een brief ontvangen. Klanten die in aanmerking komen met een Gespreid Betalen Faciliteit of Card met gespreid betalen ontvangen de brief voor het einde van 2024.
- Wanneer en hoe krijg ik het compensatiebedrag?
Bent u klant bij ons en blijkt uit onze berekening dat u een vergoeding van € 50 of meer moet ontvangen? Dan ontvangt u hierover automatisch een brief met Persoonlijk Aanbod. U hoeft daarover zelf geen contact met ons op te nemen. Voor Doorlopend Krediet hebben alle klanten die in aanmerking komen voor compensatie een brief ontvangen, voor Gespreid Betalen Faciliteit en Card met gespreid betalen ontvangt u een brief voor het einde van 2024.
- Wat is het verschil tussen een vergoeding en compensatiebedrag?
In het Persoonlijk Aanbod noemen we de vergoeding die we u aanbieden, het compensatiebedrag. De ‘vergoeding’ en ‘compensatiebedrag’ zijn dus hetzelfde; het compensatiebedrag is de vergoeding en andersom.
- Zit er ook ‘rente-op-rente’ in het compensatiebedrag?
Ja, dit was eerst niet het geval maar in september 2022 is besloten om ook rente-op-rente te vergoeden. Klanten die hun Persoonlijk Aanbod nog moeten ontvangen, krijgen een voorstel waarin rente-op-rente is toegepast. Klanten die hun Persoonlijk Aanbod al hebben geaccepteerd en in aanmerking komen voor een nabetaling, krijgen automatisch een bericht.
Met de Consumentenbond is eerst afgesproken dat er geen vergoeding gegeven hoeft te worden voor rente-op-rente. Het compensatiebedrag dat is aangeboden, was 5% hoger dan de berekening volgens de Kifid-uitspraak. Deze verhoging blijven we aanbieden ook al wordt er nu rente op rente vergoed.
De Geschillencommissie van het Kifid heeft op 25 januari 2022 bepaald dat ‘rente-op-rente’ niet vergoed hoeft te worden. In de uitspraak op 11 augustus 2022 heeft de Commissie van Beroep van Kifid bepaald dat er wel rekening gehouden moet worden met het ‘rente-op-rente-effect’. In september 2022 is daarom besloten de compensatieregeling verder aan te passen. Komt u in aanmerking voor een vergoeding, dan krijgt u nu ook een vergoeding voor rente-op-rente.
- Wat is het rente-op-rente effect?
Voor uw compensatie wordt gekeken naar wat u in een maand aan rente heeft betaald en wat u volgens Kifid aan rente had mogen verwachten te betalen. Dit betekent dat u in sommige maanden te veel rente heeft betaald en in andere maanden (mogelijk) te weinig heeft betaald. Bij een doorlopend krediet betaalt u meestal een vast maandbedrag. Dit bestaat dan uit een deel rente en een deel aflossing. Als uit de berekening blijkt dat u in een maand minder rente had moeten betalen, dan had u meer kunnen aflossen op uw openstaande schuld. Deze was daardoor lager geworden. De maand erop had u dan rente over een kleinere schuld betaald. Omgekeerd werkt dit hetzelfde: als blijkt dat u in een maand meer rente had moeten betalen, dan had u minder kunnen aflossen op uw openstaande schuld. Deze was dan hoger geworden. De maand erop had u rente over een hogere schuld betaald. Dit rente-op-rente effect was niet in de berekening meegenomen, maar dat passen we aan.
- Waarom geeft ICS een opslag van 5% op het compensatiebedrag?
Ondanks dat het Kifid dit niet vraagt, verhogen we uw compensatiebedrag met 5% opslag. We berekenen uw compensatiebedrag grotendeels automatisch. Dat kan voor- en nadelen hebben voor de hoogte van het compensatiebedrag. De opslag van 5% vergroot de kans dat mogelijke nadelen worden weggenomen. Deze verhoging blijven we aanbieden ook al wordt er nu rente-op-rente vergoed.
- Waarom gebruikt ICS het compensatiebedrag voor mijn openstaande saldo of achterstand?
Elke lening moet een keer afgelost worden. We vinden het belangrijk dat u uw Doorlopend Krediet, Gespreid Betalen Faciliteit of Card met gespreid betalen niet langer gebruikt dan nodig. Een verlaging van openstaande saldo of achterstand past daarbij.
Over de compensatieregeling met de Consumentenbond
- Welke afspraak is er met de Consumentenbond gemaakt?
Samen met de Consumentenbond heeft ABN AMRO een compensatieregeling vastgesteld. Hierin staat dat klanten die op 1 januari 2001 een Doorlopend Krediet hadden, of dit na 2001 hebben afgesloten, mogelijk recht hebben op een vergoeding voor te veel betaalde rente. Hierover is het volgende afgesproken:
-
Om de vergoeding te bepalen, berekenen we de rente op de manier die Kifid heeft bepaald en volgen we de marktrentes die het Kifid heeft bepaald.
-
Als uit de berekening blijkt dat een klant een vergoeding moet krijgen van € 50 of meer, dan betalen we die. Is de vergoeding lager dan € 50? Dan betalen we die niet.
-
We verhogen het compensatiebedrag met een opslag van 5%.
Er is gebleken dat bij klanten die voor maart 2011 een Gespreid Betalen Faciliteit hebben afgesloten of een Card met gespreid betalen hebben afgesloten voor 1996, de variabele rente de marktrente ook onvoldoende heeft gevolgd. Klanten die hierdoor te veel rente hebben betaald, vergoeden we ook volgens de compensatieregeling.
-
- Voor welke producten geldt de compensatieregeling?
Bij ICS geldt de compensatieregeling voor de volgende producten:
- Doorlopend Krediet
- Gespreid Betalen Faciliteit afgesloten vóór 20 maart 2011
- Card afgesloten vóór 1 januari 1996 waarop op of na 1 januari 2001 minstens drie achtereenvolgende maanden gebruik is gemaakt van de mogelijkheid om gespreid te betalen en over die maanden rente is betaald.
De Gespreid Betalen Faciliteit kunt u hebben (gehad) bij een van de volgende creditcards:
- ANWB Creditcard
- ASN Creditcard
- Nederlandse SkiVereniging Card
- BMW Creditcard
- ABN AMRO (Gold) Card
- EuroClix Creditcard
- KNAC Creditcard
- Mercedes Creditcard
- LadyTalk Mastercard
- Bijenkorf Card
Card zonder Gespreid Betalen Faciliteit
Heeft u vóór 1 januari 1996 uw Card afgesloten en daarmee op of na 1 januari 2001 minstens drie achtereenvolgende maanden gebruik gemaakt van de mogelijkheid om gespreid te betalen en over die maanden rente betaald? Dan kan u ook in aanmerking komen voor een vergoeding.
Heeft u een GBF afgesloten na maart 2011, of heeft u na 1 januari 1996 een Card afgesloten? Dan is uw rente gekoppeld aan de ten hoogste toegelaten kredietvergoeding, volgens het Kifid een duidelijk vindbare referentierente. Daarmee komt u niet in aanmerking voor compensatie.
- Waarom is er een afspraak gemaakt met de Consumentenbond?
Het Klachteninstituut voor de Financiële Dienstverlening (Kifid) oordeelde in maart 2021 dat diverse banken, waaronder ABN AMRO, bij de berekening van de variabele rente de marktrente onvoldoende hebben gevolgd. Naar aanleiding van de uitspraak, heeft de Consumentenbond ABN AMRO uitgenodigd om gezamenlijk tot een oplossing te komen. Samen hebben zij vastgesteld dat bij een deel van de klanten de marktrente niet goed gevolgd is. ABN AMRO en de Consumentenbond hebben afgesproken dat klanten die hierdoor te veel rente hebben betaald, een vergoeding krijgen. ICS is een dochteronderneming van ABN AMRO en Het Doorlopend Krediet van ICS valt onder deze regeling.
Er is gebleken dat bij sommige klanten met een Gespreid Betalen Faciliteit afgesloten voor 2011 of Card met gespreid betalen afgesloten voor 1996 waarop minstens drie achtereenvolgende maanden gebruik is gemaakt van de mogelijkheid om gespreid te betalen en over die maanden rente is betaald, de variabele rente de marktrente onvoldoende is gevolgd. Daarom vergoeden we deze klanten ook volgens de compensatieregeling die met de Consumentenbond is afgesproken.
- Wat is het Kifid?
Kifid, het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening, is het financiële klachteninstituut voor consumenten. U kunt bij het Kifid terecht met een klacht over een financieel product of financiële dienst, bijvoorbeeld een verzekering, hypotheek, betaaldienst.
- Ik heb mijn klacht ingediend via de ConsumentenClaim van de Consumentenbond. Krijg ik nu minder geld terug?
Nee, dit verandert niets aan de hoogte van uw compensatiebedrag. We vinden het belangrijk dat al onze klanten op dezelfde manier behandeld worden. Daarom is er afgesproken met de Consumentenbond dat ze u geen vergoeding vragen voor deelname aan de ConsumentenClaim. ICS betaalt de vergoeding aan de Consumentenbond. U merkt hier zelf niets van.
- Waarom is 2001 als startdatum voor de berekening gekozen? Was dit niet eerst 2008?
De uitspraak van het Kifid gaat over een doorlopend krediet in de periode vanaf 2001. Eerst leek het niet mogelijk om gegevens van voor 2008 te gebruiken voor de berekening. Maar in de afgelopen maanden hebben verschillende onderzoeken laten zien dat het met extra inspanningen wel mogelijk is. Daarom is besloten om daar waar dat kan de vergoeding vanaf 2001 te berekenen. Als we over een periode niet alle gegevens hebben, maken we een goede inschatting.
- Wat betekent het dat de marktrente onvoldoende is gevolgd?
In de uitspraak van het Kifid staat dat de rente op een krediet van ABN AMRO een periode de marktrente onvoldoende heeft gevolgd. Dat betekent dat de rente had moeten meebewegen met de marktrente. De rente had op dezelfde momenten als de marktrente moeten stijgen en dalen. Het betekent niet dat de rente gelijk moet zijn aan de marktrente.
- Waarom zitten er verschillen tussen de compensatieregelingen van de banken?
We gaan niet in op de compensatieregelingen van andere banken. Onze compensatieregeling is een eerlijke regeling die recht doet aan de uitspraken van het Kifid, en daarnaast is afgestemd met de Consumentenbond.
- Geldt de compensatieregeling alleen voor klanten van ICS?
Nee, de compensatieregeling geldt ook voor klanten van ABN AMRO en haar andere dochterondernemingen.
- Moet ik mij voor de compensatieregeling aanmelden?
Bent u klant bij ons en blijkt uit onze berekening dat u een vergoeding van € 50 of meer moet ontvangen? Dan krijgt u automatisch een brief van ons. U hoeft zich niet aan te melden. Bent u geen actieve klant meer maar denkt u wel in aanmerking te komen? Bel ons dan op 020 - 6 600 969. We bespreken graag uw situatie.
Overig
- Hoe weet ik zeker dat ik niet weer te veel rente betaal, of ga betalen?
Heeft u een openstaand saldo op uw Doorlopend Krediet? Vanaf 1 maart 2022 betaalt u een vaste lage rente van 3,5%.
Heeft u een openstaand saldo op uw Gespreid Betalen Faciliteit? In februari 2024 hebben wij met een brief aan onze klanten bevestigd dat de rente op de Gespreid Betalen Faciliteit vanaf dan 10% zal bedragen. Vanaf ingang van januari 2024 stopt de compensatieberekening omdat u vanaf dat moment geen variabele rente meer betaalt. Wel houden wij nog in de compensatie nog rekening met het rente-op-rente effect.
- Wat is een vangnetbepaling?
De compensatieregeling is zo gemaakt dat deze voor bijna al onze klanten een passende vergoeding biedt. Soms is de situatie van een klant zo uniek en zeldzaam, dat de vergoeding die we aanbieden hierop moet worden aangepast. Hoe we dit kunnen doen, staat in de vangnetbepaling die we met de Consumentenbond hebben afgesproken. Daarbij hebben we ook afgesproken dat we mogen bepalen wanneer de vangnetbepaling geldt.
- Ik ben het niet eens met de vergoeding die ICS mij aanbiedt. Wat kan ik doen?
Bent u het niet eens met uw Persoonlijk Aanbod of vindt u dat de compensatieregeling voor uw situatie niet klopt en voelt u zich hierdoor benadeeld? Of vraagt u zich af of er voldoende rekening is gehouden met bijzondere kenmerken van uw contract of persoonlijke situatie? Bel ons dan op 020 - 6 600 969. We bespreken graag uw situatie om te kijken of we tot een passende oplossing kunnen komen.
Heeft u een andere vraag?
Bekijk ook onze pagina over het Persoonlijk Aanbod en antwoorden op veelgestelde vragen over de brief met Persoonlijk Aanbod. Of bel ons op 020 - 6 600 969. U kunt ons bereiken van maandag tot en met vrijdag van 08.30 tot 17.30 uur. We helpen u graag.