-
- Waarom een vergoeding
-
Het Kifid oordeelde in 2021 dat ABN AMRO bij de berekening van de variabele rente op doorlopende kredieten de marktrente onvoldoende heeft gevolgd. ABN AMRO en de Consumentenbond hebben hiervoor een compensatieregeling afgesproken. Zodat klanten een vergoeding krijgen voor te veel betaalde rente. ICS is een dochteronderneming van ABN AMRO en het Doorlopend Krediet van ICS valt onder deze regeling. Daarnaast zijn er klanten die voor de Gespreid Betalen Faciliteit van vóór maart 2011 of Card van voor 1996 waarop u gespreid terug betaalde, mogelijk te veel rente hebben betaald. Klanten voor wie dit geldt, vergoeden we ook in lijn met deze regeling.
-
- Voor wie
-
U ontvangt automatisch een Persoonlijk Aanbod voor een vergoeding als blijkt dat u in aanmerking komt. U komt in aanmerking als uit onze berekening blijkt dat u te veel rente heeft betaald en een vergoeding van € 50 of meer moet ontvangen. Voor een van onze volgende producten:
- U heeft of had op of na 1 januari 2001 een Doorlopend Krediet van ICS met variabele rente
- U heeft of had op of na 1 januari 2001 een Gespreid Betalen Faciliteit, die gestart is voor maart 2011
- U heeft of had op of na 1 januari 2001 een Card met gespreid betalen die gestart is vóór 1 januari 1996 waarop u minstens drie achtereenvolgende maanden gebruik heeft gemaakt van de mogelijkheid om gespreid te betalen en u over die maanden rente heeft betaald
Had u een Gespreid Betalen Faciliteit of Card met gespreid betalen, die eerder is gestart bij een andere partij maar later is overgenomen door ICS dan ontvangt u daarover ook compensatie als er nog informatie over betaalde rente beschikbaar is.
Producten van ICS waarvoor de compensatieregeling niet geldt, zijn alle zakelijke creditcards omdat de uitspraak van het KiFiD en de regeling met de Consumentbond alleen ziet op consumenten kredieten. De regeling ziet ook niet op overige Cards gestart na 1 januari 1996 of Gespreid Betalen Faciliteiten afgesloten na maart 2011. Deze producten zijn gekoppeld aan de ten hoogste toegelaten kredietvergoeding, volgens het KiFiD een duidelijk vindbare referentierente. De regeling geldt ook niet als u minder dan drie achtereenvolgende maanden gebruik heeft gemaakt van gespreid betalen op de Card met gespreid betalen en daarover rente heeft betaald.
- U heeft of had op of na 1 januari 2001 een Doorlopend Krediet van ICS met variabele rente
Persoonlijk Aanbod - Vergoeding voor te veel betaalde rente
Heeft u of had u in het verleden bij ons een Doorlopend Krediet, Gespreid Betalen Faciliteit of Card waarop u gespreid terugbetaalde? Dan heeft u mogelijk een periode te veel rente betaald. Als dat zo is, bieden we u hiervoor een vergoeding aan. Op deze pagina vindt u meer informatie.
Wanneer ontvangt u een Persoonlijk Aanbod?
-
- U heeft of had een Doorlopend Krediet, Gespreid Betalen Faciliteit of een Card met gespreid betalen bij ICS
-
- De komende periode berekenen we voor u of u te veel rente betaald heeft. En welke vergoeding u moet ontvangen.
- Blijkt hieruit dat u een vergoeding van € 50 of meer krijgt? Dan ontvangt u een brief met uw Persoonlijk Aanbod. Hierin staat de vergoeding die we u aanbieden en welke afspraken en voorwaarden hiervoor gelden. Voor Doorlopend Krediet hebben alle klanten die in aanmerking komen voor compensatie een brief ontvangen. Voor de Gespreid Betalen Faciliteit of Card met gespreid betalen, ontvangt u een brief voor het einde van 2024.
- Blijkt uit de berekening dat u geen vergoeding, of een vergoeding kleiner dan € 50 zou moeten krijgen? Dan ontvangt u geen Persoonlijk Aanbod.
- De komende periode berekenen we voor u of u te veel rente betaald heeft. En welke vergoeding u moet ontvangen.
Al een Persoonlijk Aanbod ontvangen?
-
-
Meer informatie
-
- Ontvang ik een Persoonlijk Aanbod?
Als u nog klant bij ons bent, ontvangt u automatisch een Persoonlijk Aanbod als het volgende voor u geldt:
- U heeft of had op of na 1 januari 2001 een Doorlopend Krediet van International Card Services (ICS) met variabele rente EN/OF
- U heeft of had op of na 1 januari 2001 een Gespreid Betalen Faciliteit van International Card Services (ICS) afgesloten voor maart 2011. Of bij een van de overgenomen portefeuilles, als er nog informatie over betaalde rente beschikbaar is.
- U heeft of had op 1 januari 2001 een Card met gespreid betalen die voor 1996 is afgesloten waarop minstens drie achtereenvolgende maanden gebruik is gemaakt van de mogelijkheid om gespreid te betalen en over die maanden rente is betaald.
- U heeft hiervoor €50 of meer te veel rente betaald
Ook als u een Gespreid Betalen Faciliteit heeft (gehad) bij een van de creditcards uit de lijst hieronder, heeft u mogelijk te veel rente betaald. Ook daarvoor kunt u een Persoonlijk Aanbod ontvangen.
- ANWB Creditcard
- ASN Creditcard
- Nederlandse SkiVereniging Card
- BMW Creditcard
- ABN AMRO (Gold) Card
- EuroClix Creditcard
- KNAC Creditcard
- Mercedes Creditcard
- LadyTalk Mastercard
- Bijenkorf Card
Niet voor een Card met gespreid betalen afgesloten na 1996 of en Gespreid Betalen Faciliteit na 2011
Heeft u na 1 januari 1996 een Card met gespreid betalen afgesloten of een Gespreid Betalen Faciliteit afgesloten na maart 2011, dan is uw rente gekoppeld aan een duidelijk vindbare referentierente. Daarmee komt u niet in aanmerking voor compensatie.Eind 2024 nog geen brief ontvangen?
Denkt u dat u een Persoonlijk Aanbod zou moeten ontvangen, maar heeft u eind 2024 nog geen brief gehad? Bel ons dan op 020 - 6 600 969. U kunt ons bereiken van maandag tot en met vrijdag van 08.20 – 17.30 uur. We helpen u graag.Klant van ABN AMRO?
Voor uw ABN AMRO creditcard met Gespreid Betalen Faciliteit geldt de informatie op onze website. Kijk voor de uitleg over mogelijke vergoeding voor andere ABN AMRO-producten op de website van ABN AMRO.
- Moet ik mij aanmelden om een Persoonlijk Aanbod te ontvangen?
Dat hoeft niet als u klant bent bij ICS, ook wanneer u een ander product heeft dan de hierboven genoemde producten, kijken we of u in aanmerking komt. We berekenen automatisch of u een vergoeding ontvangt. Als dat zo is, ontvangt u hierover een brief.
- Doorlopend Krediet, alle klanten die in aanmerking komen, hebben inmiddels een Persoonlijk Aanbod gehad of zijn gecompenseerd.
- Bent u klant, heeft u nog geen bericht gehad, en had u dit wel verwacht? Neem dan contact met ons op.
- Voor de Gespreid Betalen Faciliteit en Card met gespreid betalen is dat voor het einde van 2024.
- Krijg ik een Persoonlijk Aanbod voor mijn Gespreid Betalen Faciliteit?
Dat kan. Een kleine groep klanten die vóór 20 maart 2011 een Gespreid Betalen Faciliteit hebben afgesloten, kunnen een vergoeding ontvangen volgens de compensatieregeling.
- Ik heb geen Gespreid Betalen Faciliteit maar ik heb wel rente betaald. Krijg ik ook een vergoeding?
Alleen als u uw Card vóór 1 januari 1996 heeft afgesloten en hierop minstens drie achtereenvolgende maanden gebruik heeft gemaakt van de mogelijkheid om gespreid te betalen en u over die maanden rente heeft betaald , ontvangt u mogelijk een vergoeding volgens de compensatieregeling.
- Ik heb nog niets gehoord. Wanneer ontvang ik mijn Persoonlijk Aanbod?
We voeren de compensatieregeling in stappen uit. Bent u klant bij ons, denkt u dat u een Persoonlijk Aanbod zou moeten ontvangen, maar heeft u eind 2024 nog geen brief gehad? Bel ons dan op 020 - 6 600 969. U kunt ons bereiken van maandag tot en met vrijdag van 08.20 – 17.30 uur. We helpen u graag.
- Ik heb of had het Doorlopend Krediet en/of de Gespreid Betalen Faciliteit samen met mijn (ex-) partner. Wie ontvangt het Persoonlijk Aanbod?
Het Persoonlijk Aanbod sturen we op naar het adres dat bij ons bekend is, aan de personen op wiens naam het Doorlopend Krediet en/of de Gespreid Betalen Faciliteit staat of stond. Is dat op naam van twee personen, dan staan er twee personen in de aanhef. Bij het adres en in de aanhef staan dan uw naam en die van uw (ex-)partner. Als u het Persoonlijk Aanbod wilt accepteren, moet u het allebei ondertekenen.
- Mijn partner met wie ik samen het Doorlopend Krediet en/of de Gespreid Betalen Faciliteit had, is overleden. Ontvang ik een Persoonlijk Aanbod?
Als u het overlijden al heeft doorgeven aan ICS, en u bent nog klant bij ons, ontvangt u automatisch een Persoonlijk Aanbod als u meer dan € 50 te veel aan rente heeft betaald. Staat of stond het Doorlopend Krediet en/of Gespreid Betalen Faciliteit op naam van de erfgenaam, bewindvoerder of executeur (persoon die erfenis regelt) van uw overleden partner? Dan ziet u dat terug op het Persoonlijk Aanbod.
Bent u geen klant meer bij ons en denkt u dat u een vergoeding zou moeten krijgen? Neem dan contact op met ons.
Had uw partner het Doorlopend Krediet of Gespreid Betalen Faciliteit zonder u? Mogelijk kunt u dan een vergoeding ontvangen. Dat kan alleen als het overlijden bij ons gemeld is en als u zijn of haar erfgenaam bent. Bent u zelf de erfgenaam en denkt u dat u een vergoeding zou moeten krijgen? Neem dan contact met ons op.
Is het overlijden nog niet bekend bij ons? Dan kunt u het overlijden nu nog aan ons doorgeven. We vragen u dan om een aantal documenten.
- Waarom betaalt ICS alleen vergoedingen van € 50 of meer?
Als uit onze berekening een vergoeding komt van minder dan € 50, dan heeft u in sommige maanden te veel rente betaald en in sommige maanden te weinig. In overleg met de Consumentenbond is besloten dat compensatiebedragen lager dan € 50 niet vergoed hoeven worden.
- Ik heb een herinnering gehad over een Persoonlijk Aanbod, maar ik heb niets ontvangen. Wat nu?
Heeft u een e-mail of sms ontvangen over een Persoonlijk Aanbod, maar heeft u geen brief met Persoonlijk Aanbod ontvangen? Bel ons op 020 – 6 600 969. U kunt ons bereiken van maandag tot en met vrijdag van 08.30 tot 17.30 uur. We helpen u graag.
- Hoe weet ik of ik een Gespreid Betalen Faciliteit heb of had?
Dat merkt u aan de manier waarop u het openstaande saldo terugbetaalt of terugbetaalde:
- Bij een creditcard zónder Gespreid Betalen Faciliteit, moet u elke maand steeds het hele openstaande saldo terugbetalen.
- Bij een creditcard mét Gespreid Betalen Faciliteit, mag u het openstaande saldo in termijnen terugbetalen.
- Waarom is de compensatie op de Gespreid Betalen Faciliteit er later bij gekomen?
Bij klanten die voor maart 2011 een Gespreid Betalen Faciliteit hebben afsloten, heeft de variabele rente de marktrente mogelijk onvoldoende gevolgd. Klanten voor wie dit geldt, vergoeden we ook volgens de compensatieregeling. Voor klanten die na maart 2011 een Gespreid Betalen Faciliteit afsloten is de rente gekoppeld aan de ten hoogste toegelaten kredietvergoeding, volgens het Kifid een duidelijk vindbare referentierente.
- Hoe betalen we het compensatiebedrag?
Is het compensatiebedrag € 50 of hoger?
Dan ontvangt u van ons een Persoonlijk Aanbod. Als u dit accepteert, ontvangt u van ons een brief waarin we dit bevestigen. Binnen 21 dagen daarna, betalen we het compensatiebedrag.
- Heeft u betalingsachterstand(en)? Dan gebruiken we het compensatiebedrag eerst om deze betalingsachterstand(en) te verlagen.
- Heeft u nog een openstaand saldo op uw Doorlopend Krediet, GBF of Card? Dan verlagen we dit met het compensatiebedrag.
- Als daarna nog een deel van het compensatiebedrag overblijft, maken we dit aan u over.
Is het compensatiebedrag lager dan € 50?Dan heeft u in sommige maanden te veel rente betaald en in sommige maanden te weinig. In totaal heeft u € 50 of minder te veel betaald. U ontvangt in dat geval geen compensatiebedrag en geen Persoonlijk Aanbod. In overleg met de Consumentenbond is besloten dat compensatiebedragen lager dan € 50 niet vergoed hoeven te worden.
- Wanneer en hoe krijg ik het compensatiebedrag?
Uw Persoonlijk Aanbod kunt u ondertekenen en naar ons terugsturen. Daarna ontvangt u een brief waarin we u laten weten dat we de acceptatie van uw Persoonlijk Aanbod hebben ontvangen.
Daarna betalen we het compensatiebedrag vanaf € 50 binnen 21 werkdagen als volgt:- Heeft u betalingsachterstand(en)? Dan gebruiken we het compensatiebedrag eerst om deze betalingsachterstand(en) te verlagen.
- Heeft u nog een openstaand saldo op uw Doorlopend Krediet of creditcard met Gespreid Betalen Faciliteit? Dan verlagen we dit met het compensatiebedrag.
- Als daarna nog eeen deel van het compensatiebedrag overblijft en uw creditcard nog actief is, dan kunt u een eventueel tegoed uitgeven of zelf overmaken naar uw bankrekening. Is uw creditcard niet meer actief? Dan zullen wij een eventueel tegoed automatisch overmaken naar uw bankrekening.
Staat het antwoord op uw vraag er niet bij?
Bekijk ook onze pagina over de compensatieregeling en antwoorden op veelgestelde vragen over de brief met Persoonlijk Aanbod. Of bel ons op 020 - 6 600 969. U kunt ons bereiken van maandag tot en met vrijdag van 08.30 tot 17.30 uur. We helpen u graag.